Adalet (İÖ)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ADL1020
Ders İsmi: İnsan Hakları Hukuku
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YAVUZ ÖZHAN TÜRKER
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsan Hakları Hukukunun, hukuk düzeni içindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olmak ve bir uygulama disiplini olan insan hakları hukukunda, edinilecek bilgiyi kullanılabilir düzeye getirmek dersin amacıdır.
Dersin İçeriği: İnsan Hakları Kavramı, İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisi, Ulusal Hukukta İnsan Hakları, Ulasalüstü Hukukta İnsan Hakları, Ulusal Hukukta Bir Başvuru Mekanizması Olarak Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru, Ulusalüstü ve Uluslararası İnsan Hakları’na Genel Bakış, Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Kurumsallaşması ve Tarihi, Birleşmiş Milletlerin Kuruluşu, İnsan Haklarının Kategorik Olarak Ortaya Çıkışı (Birinci, İkinci ve Üçüncü Kuşak Haklar), Evrensel İnsan Hakları Bildirgesi, BM’nin Diğer Uluslararası Belgeleri, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi: Ortaya Çıkışı, Türkiye’nin Taraf Olması, AİHM’nin Kuruluşu, İşleyişi, Teşkilatı, AİHS’nin Ek Protokolleri, AİHS ve Ek Protokollerinin İç Hukuktaki Yeri, AİHM’ne Başvuru Usulleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği
1) İnsan hakları kavramını ilişkide olduğu kamu özgürlükleri, hak, özgürlük, eşitlik vb. kavramlarla karşılaştırmalı olarak öğreneceklerdir
2) Çağdaş demokratik toplumların ve bireyin başlıca kazanımları olan sivil ve siyasi haklar, sosyal haklar, grup hakları, ekonomik haklar, dayanışma hakları gibi hakları, ait oldukları kategorilerde tanıyacak ve bu hak tiplerinin bir insan hakkı olarak yerleri, önemleri ve işlevlerini kavrayacaklardır.
3) İnsan haklarının uluslararası alanda kabul edilmiş sözleşmelerde nasıl ve ne içerikte yer aldığı ve korunduğu, koruma mekanizmalarının işleyişi konularında bilgi sahibi olacaklardır
4) İnsan haklarının uygulamada korunur ve kullanılabilir olmasında ulusal hukuk ve yargı yerlerinin görev ve sorumluluğu, ulusal ve uluslararası hukukun haklar konusundaki görev ve sorumluluk paylaşımını öğrenmiş olacaklardır.
5) Bireysel başvuru koşulları konusunda bilgi sahibi olacaklardır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İnsan Hakları Kavramı, İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisi Yok
2) Ulusal Hukukta İnsan Hakları Yok
3) Ulasalüstü Hukukta İnsan Hakları Yok
4) Ulusal Hukukta Bir Başvuru Mekanizması Olarak Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Yok
5) Ulusalüstü ve Uluslararası İnsan Hakları’na Genel Bakış Yok
6) Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Kurumsallaşması ve Tarihi Yok
7) Ara Sınav Ders Kitabı
8) Birleşmiş Milletlerin Kuruluşu, İnsan Haklarının Kategorik Olarak Ortaya Çıkışı (Birinci, İkinci ve Üçüncü Kuşak Haklar) Yok
9) Evrensel İnsan Hakları Bildirgesi Yok
10) BM’nin Diğer Uluslararası Belgeleri Yok
11) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi: Ortaya Çıkışı, Türkiye’nin Taraf Olması Yok
12) AİHM’nin Kuruluşu, İşleyişi, Teşkilatı Yok
13) AİHS’nin Ek Protokolleri, AİHS ve Ek Protokollerinin İç Hukuktaki Yeri Yok
14) AİHM’ne Başvuru Usulleri Yok
15) Final Sınavı Ders Kitabı
16) Final Sınavı Ders Kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yok
Diğer Kaynaklar: İnsan Hakları Hukuku- Aybay, R., İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2017.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mesleki ve etik sorumlulukların önemini kavramıştır.
2) Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir.
3) Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır.
4) Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser.
5) Analitik düşünme yeteneğini kazanır.
6) Türk Yargı sistemine hakimdir.
7) Dünya kültürlerine açık,farklı inanç,yaşam ve düşünce biçimlerine saygılı,bilimsel düşünce çerçevesinde bilgiyi sorgular.
8) Hayat boyu öğrenmenen önemini benimseyerek,bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
9) Ulusal ve Uluslararası boyutlarda yargı ve diğer ilgili gelişmeleri takip eder.
10) Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak.
11) Alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile iletişim kurmak.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak.
13) Türkçenin yapısı ve temel dil bilgisi özelliklerini kavrayarak okuduğu metinleri gerektiği gibi anlar ve söz varlığının zenginleşmesiyle, yazılı ve sözlü ifade aracı olarak Türkçeyi doğru konuşup yazabilme yeteneği kazanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki ve etik sorumlulukların önemini kavramıştır. 5
2) Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. 2
3) Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. 3
4) Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. 5
5) Analitik düşünme yeteneğini kazanır. 2
6) Türk Yargı sistemine hakimdir. 2
7) Dünya kültürlerine açık,farklı inanç,yaşam ve düşünce biçimlerine saygılı,bilimsel düşünce çerçevesinde bilgiyi sorgular. 5
8) Hayat boyu öğrenmenen önemini benimseyerek,bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. 3
9) Ulusal ve Uluslararası boyutlarda yargı ve diğer ilgili gelişmeleri takip eder. 5
10) Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak. 1
11) Alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile iletişim kurmak. 1
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. 1
13) Türkçenin yapısı ve temel dil bilgisi özelliklerini kavrayarak okuduğu metinleri gerektiği gibi anlar ve söz varlığının zenginleşmesiyle, yazılı ve sözlü ifade aracı olarak Türkçeyi doğru konuşup yazabilme yeteneği kazanır. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 23 23
Final 1 23 23
Toplam İş Yükü 120