Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (İÖ)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDS1012
Ders İsmi: Sağlık Hiz.ve Yön.
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. Güler SEZGİN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. Güler SEZGİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık hizmetleri alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme
Dersin İçeriği: Sağlık hizmetleri. Sağlık düzeyi göstergeleri . Sağlık hizmetinin özel ve kamusal yönü. Sağlık ekonomisi. Sağlık hizmetlerinin finansmanı ve sağlık hizmeti sunanlara ödeme modelleri. Sağlık hizmetlerinin yönetimi. Sağlık hizmetlerinin yönetiminde profesyonelleşme. Sağlık insan gücü planlaması. Sağlık hizmetlerinin geçmişi ve gelişimi. Sağlık bakanlığı ve sağlık hizmetleri. Belediyelerin sağlık hizmetlerindeki yeri. Acil sağlık hizmetleri. Hemşirelik hizmetleri yönetimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
1) 1) Sağlık hizmetleri ve sağlık kurumlarını kavramlarını açıklar. 2) ) Sağlığı etkileyen faktörleri açıklar. 3) Sağlık sistemini tanımlar. 4) Etkili sağlık hizmetlerinin özelliklerini sayar. 5) Sağlık hizmetleri örgütlenmesinde dikkate alınması gereken özellikleri açıklar. 6) Türkiye Cumhuriyeti sağlık örgütlenmesini açıklar. . 7) Sağlık hizmetlerinin yürütülmesinin temel ilkelerini açıklar. 8) Sağlık hizmetlerinde risk yönetiminin önemini açıklar. .
2) 1) Sağlık hizmetleri ve sağlık kurumlarını kavramlarını açıklar. 2) ) Sağlığı etkileyen faktörleri açıklar. 3) Sağlık sistemini tanımlar. 4) Etkili sağlık hizmetlerinin özelliklerini sayar. 5) Sağlık hizmetleri örgütlenmesinde dikkate alınması gereken özellikleri açıklar. 6) Türkiye Cumhuriyeti sağlık örgütlenmesini açıklar. . 7) Sağlık hizmetlerinin yürütülmesinin temel ilkelerini açıklar. 8) Sağlık hizmetlerinde risk yönetiminin önemini açıklar. .
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık Hizmetleri ve Yönetimi, Kavramlar Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
2) Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
3) Acil Sağlık Hizmetleri Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
4) Evde Bakım Hizmetleri Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
5) Terminal Dönem Bakım Hizmetleri Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
6) İşçi Sağlığı Hizmetleri Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
7) Ara Sınav Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
8) Hastana yönetimi ve yönetici Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
9) Sağlık Hizmetleri ve Yönetimi Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
10) Sağlık Sistemleri Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
11) Sağlıkta Şiddet ve Önlemleri Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
12) Sağlıkta Şiddet ve Önlemleri Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
13) Yaşlı Bakım Hizmetleri Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
14) Sağlık Hizmetlerinin Uluslararası Karşılaştırılması Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
15) Final Sınavı Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012
16) Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Sağlık Hizmetleri Yönetimi Metin Ateş, Beta Yayınları 2012

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 1)Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 2) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata uygun davranır ve mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir 3) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. 4) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir.
2) 1) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki uygulamalar için gerekli olan bilgisayar programlarını, araçları ve bilişim teknolojilerini kullanır. 2) Bir yabancı dili kullanarak Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
3) 1) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) 1. Tıp alanında kullanılan terimleri doğru yazıp, düzgün telaffuz eder. 2. Tıbbi istatistikler ile ilgili verileri derler ve bilimsel metotlarla analiz ederek sonuçları periyodik olarak ilgililere raporlar. 3. İnsan vücudunun temel yapısını ve önemli sistem hastalıklarını tanır. 4. Tıbbi sekreterlik ilkelerini ve kurallarını bilir. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetini korur. 5. Türkçeyi ve beden dilini doğru, etkili kullanır. 6. Kurum içi ve dışı yazışmaları yapar, belgeleri sınıflayıp dosyalar, organize eder ve dosyalama tekniklerine göre arşivler. 7. Örgüt içi ile dışı sözlü ve yazılı iletişim kurar.
6) 1- Hasta ve hasta yakınlarına danışmanlık hizmeti sunar. 2- İş hayatında karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. 3- Meslek uygulamaları için gerekli olan bilgisayar ve ofis cihazlarını etkin şekilde kullanır. 4- Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
1) Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme 5
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 1)Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 2) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata uygun davranır ve mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir 3) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. 4) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir. 5
2) 1) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki uygulamalar için gerekli olan bilgisayar programlarını, araçları ve bilişim teknolojilerini kullanır. 2) Bir yabancı dili kullanarak Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 5
3) 1) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 5
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 5
5) 1. Tıp alanında kullanılan terimleri doğru yazıp, düzgün telaffuz eder. 2. Tıbbi istatistikler ile ilgili verileri derler ve bilimsel metotlarla analiz ederek sonuçları periyodik olarak ilgililere raporlar. 3. İnsan vücudunun temel yapısını ve önemli sistem hastalıklarını tanır. 4. Tıbbi sekreterlik ilkelerini ve kurallarını bilir. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetini korur. 5. Türkçeyi ve beden dilini doğru, etkili kullanır. 6. Kurum içi ve dışı yazışmaları yapar, belgeleri sınıflayıp dosyalar, organize eder ve dosyalama tekniklerine göre arşivler. 7. Örgüt içi ile dışı sözlü ve yazılı iletişim kurar. 5
6) 1- Hasta ve hasta yakınlarına danışmanlık hizmeti sunar. 2- İş hayatında karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. 3- Meslek uygulamaları için gerekli olan bilgisayar ve ofis cihazlarını etkin şekilde kullanır. 4- Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sunum / Seminer 1 28 28
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 90