Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HBI2001
Ders İsmi: Hastalık Bilgisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: GİZEM KÖPRÜLÜLÜ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımlanması, bu kavramları etkileyen faktörleri ve sistemlere ait hastalıkların öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği: Bulaşıcı hastalıklar ve enfeksiyon hastalıkları ile ilgili kavramlar
Enfeksiyonun Tanımı
Enfeksiyon zinciri
Enfeksiyon Etkenleri
Enfeksiyon zinciri, enfeksiyon etkenleri, enfeksiyon kaynağı, çıkış kapısı, bulaşma yolları, giriş kapısı ve vücuda yayılması
Enfeksiyona duyarlı organizma, enfeksiyon hastalıklarının oluşmasında rol oynayan faktörler, enfeksiyon hastalıklarının genel belirtileri
Ara Sınav
Doğal bağışıklık, kazanılmış bağışıklık, virüslerin neden olduğu hastalıklar
Solunum Sistemi Hastalıkları
Dolaşım Sistemi Hastalıkları
Sindirim Sistemi Hastalıkları
Üriner Sistem Hastalıkları
Endokrin Sistem Hastalıkları
Sinir Sistemi Hastalıkları
Final Sınavı
Final Sınavı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
1) Vücuttaki sistemlerin hastalıkları konusunda bilgi sahibi olma
2) İnsan sağlığı ve hastalıkları hakkında bilinçlenir.
3) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olmak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mesleği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisi
2) Mesleki eğitimine bu bilgiler ışığında katkıda bulunulur
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sağlık standartlarının gelişimine ve yaşam kalitesinin arttırılmasına katkı sağlama becerisi
2) Hastalık Bilgisi ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izleme ve gelişmeleri takip etme becerisi
3) Alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile iletişim kurmak.
4) Türkçenin yapısı ve temel dil bilgisi özelliklerini kavrayarak okuduğu metinleri gerektiği gibi anlar ve söz varlığının zenginleşmesiyle, yazılı ve sözlü ifade aracı olarak Türkçeyi doğru konuşup yazabilme yeteneği kazanır.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alma/sorumluluk alma becerisi
2) Hastalık Bilgisi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alma/sorumluluk alma becerisi
Öğrenme Yetkinliği
1) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bulaşıcı hastalıklar ve enfeksiyon hastalıkları ile ilgili kavramlar Akademisyenin ders notları
2) Enfeksiyonun Tanımı Akademisyenin ders notları
3) Enfeksiyon zinciri Akademisyenin ders notları
4) Enfeksiyon Etkenleri Akademisyenin ders notları
5) Enfeksiyon zinciri, enfeksiyon etkenleri, enfeksiyon kaynağı, çıkış kapısı, bulaşma yolları, giriş kapısı ve vücuda yayılması Akademisyenin ders notları
6) Enfeksiyona duyarlı organizma, enfeksiyon hastalıklarının oluşmasında rol oynayan faktörler, enfeksiyon hastalıklarının genel belirtileri Akademisyenin ders notları
7) Doğal bağışıklık, kazanılmış bağışıklık, virüslerin neden olduğu hastalıklar Akademisyenin ders notları
8) Solunum Sistemi Hastalıkları Akademisyenin ders notları
9) Dolaşım Sistemi Hastalıkları Akademisyenin ders notları
10) Sindirim Sistemi Hastalıkları Akademisyenin ders notları
11) Üriner Sistem Hastalıkları Akademisyenin ders notları
12) Endokrin Sistem Hastalıkları Akademisyenin ders notları
13) Sinir Sistemi Hastalıkları Akademisyenin ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Akademisyenin ders notları
Diğer Kaynaklar: Hastalıklar Bilgisi- Mümin Polat Mehmet Şükrü Gülay

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

8

2

5

3

4

10

12

6

7

9

11

Program Kazanımları
1) Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak ve yerinde kullanabilmek
2) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek
3) Alanı ile ilgili uygulamalar için mesleki ortam, modern teknikleri ve araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek
4) Alanı ile ilgili temel kavramlarını öğrenme, alanın temel fonksiyonları, tarihsel gelişimi, diğer bilim dallarıyla olan ilişkileri kavrama ve kullanmayı, teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriyi öğrenirler
5) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi alarak sorumluluk alabilmek
6) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilmek
7) Öğrenimine aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilmek
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olmak
9) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilmek
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü genel düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
13) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak
14) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmak
15) Alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak ve yerinde kullanabilmek
2) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek
3) Alanı ile ilgili uygulamalar için mesleki ortam, modern teknikleri ve araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek
4) Alanı ile ilgili temel kavramlarını öğrenme, alanın temel fonksiyonları, tarihsel gelişimi, diğer bilim dallarıyla olan ilişkileri kavrama ve kullanmayı, teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriyi öğrenirler
5) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi alarak sorumluluk alabilmek
6) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilmek
7) Öğrenimine aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilmek
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olmak
9) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilmek
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü genel düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
13) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak
14) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmak
15) Alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 120