Ameliyathane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AHP1008
Ders İsmi: Farmakoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. Hacer Canatan
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. ÖZGE ÇAKMAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı farmakoloji ile ilgili temel bilgiler vererek, sistemik hastalıklarda ve acil durumlarda kullanılan ilaçların mekanizmalarının ve kullanılış yollarının kavranmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 1 Farmakolojiye giriş- Temel kavramlar
2 İlaçların elde edilmesi, kullanımı, uygulama şekilleri ve yapıları, İlaçların absorpsiyonu ve dağılımı,
3 Farmakokinetik, ilaçların vücutta uğradığı değişiklikler ve akibeti,
4 Doz-konsantrasyon ilişkisi, İlaçların toksik etkileri, zehirlenme durumları ve tedavisi, Farmakogenetik,
5 Otonom sinir sistemi ilaçları,
6 Kardivovasküler sistem ilaçları, Antiagregan, trombolitik, oral antiksagulan ve pıhtılaşma bozukluklarında kullanılan ilaçlar,
7 Ara Sınav
8 Santral Sinir Sistemi İlaçları,
9 Kemoteropatik ilaçlar,
10 Solunum sistemi ilaçları,
11 Sindirim sistemi ilaçları,
12 Sıvı elektrolit dengesi ve böbrek rahatsızlıklarında kullanılan ilaçlar,
13 Endokrin fonksiyonları etkileyen ilaçlar,
14 Antibiyotikler ve diğer kemoterapötikler, Otokoidler
15 Final Sınavı
16 Final Sınavı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
1) 1) Farmakolojide temel kavramları bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İlaçların uygulama yolları ve metabolizması hakkında bilgi sahibi olur
2) Tüm sistemlere ait ilaçlar hakkında bilgi sahibi olur
3) Farmakokinetik, ilaçların vücutta uğradığı değişikliklerini öğrenir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1 Farmakolojiye giriş- Temel kavramlar
2) 2 İlaçların elde edilmesi, kullanımı, uygulama şekilleri ve yapıları, İlaçların absorpsiyonu ve dağılımı,
3) 3 Farmakokinetik, ilaçların vücutta uğradığı değişiklikler ve akibeti,
4) 4 Doz-konsantrasyon ilişkisi, İlaçların toksik etkileri, zehirlenme durumları ve tedavisi, Farmakogenetik,
5) 5 Otonom sinir sistemi ilaçları,
6) 6 Kardivovasküler sistem ilaçları, Antiagregan, trombolitik, oral antiksagulan ve pıhtılaşma bozukluklarında kullanılan ilaçlar,
7) 7 Ara Sınav
8) 8 Santral Sinir Sistemi İlaçları,
9) 9 Kemoteropatik ilaçlar,
10) 10 Solunum sistemi ilaçları,
11) 11 Sindirim sistemi ilaçları,
12) 12 Sıvı elektrolit dengesi ve böbrek rahatsızlıklarında kullanılan ilaçlar,
13) 13 Endokrin fonksiyonları etkileyen ilaçlar,
14) 14 Antibiyotikler ve diğer kemoterapötikler, Otokoidler
15) 15 Final Sınavı
16) 16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Hemşireler İçin Farmakoloji- Esen A. Özalp Dural

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) -Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. - Bir proje dahilinde astların gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek.
4) - Alanında temel düzeyde edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yanıtlar. - Alınan eğitimi aynı alanda daha yüksek bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirmek. - Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
5) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. - Alanındaki sorunlarla ilgili fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayan kişilerle paylaşın. - Alanındaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak akranlarıyla iletişim kurmak. - En az asgari düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Düzey yazılım bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın.
6) - Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının yayımlanması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ve ayrıca çevre koruma, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) -Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. - Bir proje dahilinde astların gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek.
4) - Alanında temel düzeyde edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yanıtlar. - Alınan eğitimi aynı alanda daha yüksek bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirmek. - Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
5) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. - Alanındaki sorunlarla ilgili fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayan kişilerle paylaşın. - Alanındaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak akranlarıyla iletişim kurmak. - En az asgari düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Düzey yazılım bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın.
6) - Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının yayımlanması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ve ayrıca çevre koruma, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 1 16
Ödevler 2 2 4
Küçük Sınavlar 8 1 8
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 90