Ameliyathane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AHP2007
Ders İsmi: Ameliyathanede Güvenlik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. Hacer Canatan
Dersi Veren(ler): ÇIĞLA ARSLANKILIÇ
Öğ.Gör. Hacer Canatan
Öğ.Gör. Buse Gökalp
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Güvenli cerrahi ve ameliyathanede güvenlik konularına hakim olma
Dersin İçeriği: 1 Ameliyathanede risk yönetimi.
2 Hasta sağlık çalışanı güvenliği tehdit eden risk ve tehlikeler; fiziksel biyolojik kimyasal ergonomik.
3 Sağlık çalışanlarının işçi sağlığı ve iş güvenliği.
4 Sağlık personeli kan yoluyla bulaşan enfeksiyon hastalıkları ve korunmak için alınacak önlemler.
5 Ameliyathanede hamile çalışanın sağlığı güvenliği.
6 Uluslararası hasta güvenliği hedefleri. Uluslararası ve ulusal hasta güvenliği hasta güvenliği hedefler ve uygulamalar.
7 Ara Sınav
8 Hasta hakları. Hasta güvenliği sağlamada mevcut yaklaşımlar. Hasta kaldırma ve taşıma talimatı.
9 Ameliyathane ekibinin ameliyat sürecini doğrulama talimatı. Dünya Sağlık Örgütü cerrahi kontrol listesi için uygulama kılavuzu.

10 Yanlış kişi, bölge ve işlem. Ameliyatta kullanılan enstrüman gazlı bez sayım talimatı. Yabancı cisim unutulması. Klinik kayıtlar.

11 İşyeri koşulları ve çalışan güvenliği. Ameliyathanede çevre güvenliği. Yangın güvenliği. Elektrik ve kimyasal yanıklar. Kimyasal güvenlik. Radyasyon güvenliği.
12 İşyeri koşulları ve çalışan güvenliği. Ameliyathanede çevre güvenliği. Yangın güvenliği. Elektrik ve kimyasal yanıklar. Kimyasal güvenlik. Radyasyon güvenliği. Cerrahi duman 2.
13 Lateks alerjisi.
14 Hastanede çevre güvenliği ve atık yönetimi.
15 Final Sınavı
16 Final Sınavı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
1) Ameliyathanede risk faktörlerini bilir
2) İş güveliğini bilir.
3) Sağlık personeli olarak kan yoluyla bulaşan enfeksiyon hastalıkları ve korunmak için alınacak önlemleri bilir.
4) Ameliyathanede hamile çalışanın sağlığı güvenliğini ve haklarını bilir
5) Hasta haklarını ve hasta güvenliğini bilir.
6) Ameliyathane ekibinin ameliyat sürecini doğrulama talimatını bilir. Dünya Sağlık Örgütü cerrahi kontrol listesi için uygulama kılavuzunu bilir.
7) İşyeri koşulları ve çalışan güvenliği, ameliyathanede çevre güvenliği ve atık yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Uluslararası hasta güvenliği hedeflerini bilir. Uluslararası ve ulusal hasta güvenliği hasta güvenliği hedefler ve uygulamalarını bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ameliyathanede risk yönetimi. Yok
2) Hasta sağlık çalışanı güvenliği tehdit eden risk ve tehlikeler; fiziksel biyolojik kimyasal ergonomik. Yok
3) Sağlık çalışanlarının işçi sağlığı ve iş güvenliği. Yok
4) Sağlık personeli kan yoluyla bulaşan enfeksiyon hastalıkları ve korunmak için alınacak önlemler. Yok
5) Ameliyathanede hamile çalışanın sağlığı güvenliği. Yok
6) Uluslararası hasta güvenliği hedefleri. Uluslararası ve ulusal hasta güvenliği hasta güvenliği hedefler ve uygulamalar Yok
7) Ara sınav Ders Notları
8) Hasta hakları. Hasta güvenliği sağlamada mevcut yaklaşımlar. Hasta kaldırma ve taşıma talimati. Yok
9) Ameliyathane ekibinin ameliyat sürecini doğrulama talimatı. Dünya Sağlık Örgütü cerrahi kontrol listesi için uygulama kılavuzu. Yok
10) Yanlış kişi, bölge ve işlem. Ameliyatta kullanılan enstrüman gazlı bez sayım talimatı. Yabancı cisim unutulması. Klinik kayıtlar. Yok
11) İşyeri koşulları ve çalışan güvenliği. Ameliyathanede çevre güvenliği. Yangın güvenliği. Elektrik ve kimyasal yanıklar. Kimyasal güvenlik. Radyasyon güvenliği. Cerrahi duman 1. Yok
12) İşyeri koşulları ve çalışan güvenliği. Ameliyathanede çevre güvenliği. Yangın güvenliği. Elektrik ve kimyasal yanıklar. Kimyasal güvenlik. Radyasyon güvenliği. Cerrahi duman 2. Yok
13) Lateks alerjisi. Yok
14) Hastanede çevre güvenliği ve atık yönetimi. Yok
15) Final sınavı Ders notları
16) Final sınavı Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Ameliyathanede Yönetim-Organizasyon Cerrahi Uygulamalar Öğr. Gör. Hatice Uçak
Ameliyathane Hemşireliği, Meryem Yavuz,Şenay Kaymakçı.
Güvenli Cerrahi -Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Performans Yönetimi
ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, Ankara 2011
Güvenli Cerrahi Uygulama Rehberi- Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

7

8

5

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) -Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. - Bir proje dahilinde astların gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek.
4) - Alanında temel düzeyde edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yanıtlar. - Alınan eğitimi aynı alanda daha yüksek bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirmek. - Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
5) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. - Alanındaki sorunlarla ilgili fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayan kişilerle paylaşın. - Alanındaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak akranlarıyla iletişim kurmak. - En az asgari düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Düzey yazılım bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın.
6) - Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının yayımlanması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ve ayrıca çevre koruma, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) -Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. - Bir proje dahilinde astların gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek.
4) - Alanında temel düzeyde edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yanıtlar. - Alınan eğitimi aynı alanda daha yüksek bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirmek. - Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
5) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. - Alanındaki sorunlarla ilgili fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayan kişilerle paylaşın. - Alanındaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak akranlarıyla iletişim kurmak. - En az asgari düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Düzey yazılım bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın.
6) - Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının yayımlanması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ve ayrıca çevre koruma, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 2 32
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 119