Anestezi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TBT1001
Ders İsmi: Tıbbi Terminoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. SEVDA PINAR MEHEL TUTUK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin tıp dili ve tıp alanında kullanılan terimlerle tanıştırılması ve tıbbi terminolojinin kavranmasının ve öğrenciler tarafından kullanılabilirliğinin sağlanmasıdır
Dersin İçeriği: Tıbbi terminolojiye giriş, tanımı ve tarihçesi.
Tıbbi terminoloji söyleyiş kuralları.
Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler, Önekler, sonekler, kökler
Akronim ve Eponim terimler.
İnsan vücudunun bölümleri.
Kas iskelet sisteminde terminoloji
Kalp ve dolaşım sisteminde terminoloji.
Solunum sisteminde terminoloji.
Duyu organları terminolojisi.
Endokrin sistemde terminoloji.
Sinir sisteminde terminoloji.
Sindirim sisteminde terminoloji.
Ürogenital sistem terminoloji.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
1) Tıbbi terminolojiye tanımı, tarihçesini ve söyleyiş kurallarını bilir.
2) Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler, kökler, önekler, sonekler ve eponim terimleri bilir.
3) İnsan vücudunun bölümlerini bilir.
4) Kas iskelet sisteminde terminolojisini bilir.
5) Solunum sisteminde terminolojisini bilir.
6) Duyu organları terminolojisini bilir.
7) Endokrin sistemin terminolojisini bilir.
8) Sinir sisteminin terminolojisini bilir.
9) Sindirim sisteminin terminolojisini bilir.
10) Ürogenital sistemin terminolojisini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi terminolojiye giriş, tanımı ve tarihçesi.
2) Tıbbi terminoloji söyleyiş kuralları.
3) Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler, Önekler, sonekler, kökler Ders notları
4) Akronim ve Eponim terimler.
5) İnsan vücudunun bölümleri.
6) Kas iskelet sisteminde terminoloji
7) Ara Sınav
8) Kalp ve dolaşım sisteminde terminoloji.
9) Solunum sisteminde terminoloji.
10) Duyu organları terminolojisi.
11) Endokrin sistemde terminoloji.
12) Sinir sisteminde terminoloji.
13) Sindirim sisteminde terminoloji.
14) Ürogenital sistem terminoloji.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Prof. Dr Mehmet Yıldırım, Medikal Terminoloji
Sebahat Ekinci, Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı
Recep Mesut, Selman Çıkmaz, Tıbbi terminoloji
Tıp Terimleri Sözlüğü-Prof.Dr.Levent Ertuğrul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
3) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar.
4) -Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
5) Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
9) Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.
18) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
20) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
21) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
22) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
23) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
24) Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
3) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar.
4) -Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
5) Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
9) Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.
18) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
20) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
21) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
22) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
23) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
24) Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum
Yarışma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 16 32
Sunum / Seminer 13 2 26
Ödevler 2 1 2
Ara Sınavlar 1 16 16
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 118