Ameliyathane Hizmetleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | AHP1020 | ||||||||
Ders İsmi: | Ameliyathane Uygulamaları-I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. Hacer Canatan | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. DİLARA KIRKGUL |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ameliyathanenin genel kuralları, rutinlerine hakim olması. |
Dersin İçeriği: | 1 Ameliyathane Fiziki Yapısı Ve Fonksiyonel Özellikleri:Ameliyathane mimari yapısı, Ameliyathane ünitesinde bulunması gereken temel bölümler, Ameliyathane temiz- kirli /steril-unstrel alanlar, Ameliyathane temel özellikler( havalandırma, iklimlendirme, temiz hava teknolojisi). 2 Ameliyathane rutinleri. Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon: Ameliyathanede ekip üyeleri ve görev tanımları(görev ve sorumluluklar), İletişim özellikleri, komuta zinciri, çatışma alanları, Ameliyathane etik ilkeler ve legal sorumluluklar. 3 Ameliyathaneye Giriş Kuralları: Kıyafet politikaları, scrub/sirküle. 4 Ameliyat ekibinin ameliyata hazırlanması: Cerrahi Yıkanma, steril gömlek –eldiven giyme/Giydirme, Çıkarma teknikleri, Cerrahi Boyama Tekniği. Ameliyat Öncesi Salon, Set, Malzeme ve Ekipman Hazırlığı: Ameliyat odası ve alet masasının hazırlığı(malzeme temini, scrub personele yardım, mayo masası hazırlığı, bohça açma, steril alana malzeme yerleştirme). 5 Ameliyathane hasta kabulü işlem ve kontrolleri, 6 Ameliyat pozisyonları, hasta pozisyonlama ilkeleri ve önlemler, 7 Ara Sınav 8 Anestezi uygulamaları 9 Ameliyat öncesi ve invaziv girişimlerde cilt hazırlığı (Cerrahi alan bölge temizliği/cilt antisepsisi). Hasta örtüleri ve hastanın örtülmesi. 10 Ameliyat öncesi ve invaziv girişimlerde cilt hazırlığı (Cerrahi alan bölge temizliği/cilt antisepsisi). Hasta örtüleri ve hastanın örtülmesi. 11 Ameliyat Süreci İşlemleri:Enstruman verme, Patoloji Materyali Hazırlama ve Teslim,Alet-malzeme sayımı. 12 Ameliyat sonu işlemleri: Anestezi sonlandırılması, Pansuman-sargı uygulamaları, Ameliyat sonu hasta teslim ve transferi, Ameliyathanenin yeni ameliyata hazırlanması. 13 Ameliyathanede Hasta, Sağlık Çalışanı ve Çevre Güvenliği :Cerrahi Güvenlik, Güvenli cerrahi protokolü. Hasta ve çalışan güvenliği (Ör. Yanlış taraf cerrahisi, Kesici delici alet yaralanmaları önleme vb) 14 Kayıt ve dokümantasyon önemi. Yaşam bulguları, önemi ve değerlendirmesi. 15 Final Sınavı 16 Final Sınavı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ameliyathane Fiziki Yapısı Ve Fonksiyonel Özellikleri:Ameliyathane mimari yapısı, Ameliyathane ünitesinde bulunması gereken temel bölümler, Ameliyathane temiz- kirli /steril-unstrel alanlar, Ameliyathane temel özellikler( havalandırma, iklimlendirme, temiz hava teknolojisi). | yok |
2) | Ameliyathane rutinleri. Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon: Ameliyathanede ekip üyeleri ve görev tanımları(görev ve sorumluluklar), İletişim özellikleri, komuta zinciri, çatışma alanları, Ameliyathane etik ilkeler ve legal sorumluluklar. | yok |
3) | Ameliyathaneye Giriş Kuralları: Kıyafet politikaları, scrub/sirküle. | yok |
4) | Ameliyat ekibinin ameliyata hazırlanması: Cerrahi Yıkanma, steril gömlek –eldiven giyme/Giydirme, Çıkarma teknikleri, Cerrahi Boyama Tekniği. Ameliyat Öncesi Salon, Set, Malzeme ve Ekipman Hazırlığı: Ameliyat odası ve alet masasının hazırlığı(malzeme temini, scrub personele yardım, mayo masası hazırlığı, bohça açma, steril alana malzeme yerleştirme). | yok |
5) | Ameliyathane hasta kabulü işlem ve kontrolleri, | yok |
6) | Ameliyat pozisyonları, hasta pozisyonlama ilkeleri ve önlemler, | yok |
7) | Ara sınav | |
8) | Anestezi uygulamaları | yok |
9) | Ameliyat öncesi ve invaziv girişimlerde cilt hazırlığı (Cerrahi alan bölge temizliği/cilt antisepsisi). Hasta örtüleri ve hastanın örtülmesi | yok |
10) | Ameliyat öncesi ve invaziv girişimlerde cilt hazırlığı (Cerrahi alan bölge temizliği/cilt antisepsisi). Hasta örtüleri ve hastanın örtülmesi. | yok |
11) | Ameliyat Süreci İşlemleri:Enstruman verme, Patoloji Materyali Hazırlama ve Teslim,Alet-malzeme sayımı. | yok |
12) | Ameliyat sonu işlemleri: Anestezi sonlandırılması, Pansuman-sargı uygulamaları, Ameliyat sonu hasta teslim ve transferi, Ameliyathanenin yeni ameliyata hazırlanması. | yok |
13) | Ameliyathanede Hasta, Sağlık Çalışanı ve Çevre Güvenliği :Cerrahi Güvenlik, Güvenli cerrahi protokolü. Hasta ve çalışan güvenliği (Ör. Yanlış taraf cerrahisi, Kesici delici alet yaralanmaları önleme vb) | yok |
14) | Kayıt ve dokümantasyon önemi. Yaşam bulguları, önemi ve değerlendirmesi. | yok |
15) | final sınavı | |
16) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Ameliyathane Hizmetleri Tekniker ve Hemşire El Kitabı Prof.Dr.Coşkun İkizler,Doç.Dr. Tevfik Kaplan,Ph.D.Mehmet Lüleci. Sterilizasyon Ünitesi ve Ameliyathane Rehberi Prof.Dr.Ayşegül Karahasan Hemşire Aysun Kaplan. Ameliyathanede Yönetim-Organizasyon Cerrahi Uygulamalar Öğr. Gör. Hatice Uçak Ameliyathane Hemşireliği, Meryem Yavuz, Şenay Kaymakçı Medikal Terminoloji Prof.Dr. Mehmet Yıldırım. Cerrahi Hemşireliği1 Prof.Dr. Güler Aksoy,Prof. Dr. Nevin Kanan, Prof.Dr.Neriman Akyolcu |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | ||||||
2) -Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | ||||||
3) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. - Bir proje dahilinde astların gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek. | ||||||
4) - Alanında temel düzeyde edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yanıtlar. - Alınan eğitimi aynı alanda daha yüksek bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirmek. - Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır. | ||||||
5) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. - Alanındaki sorunlarla ilgili fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayan kişilerle paylaşın. - Alanındaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak akranlarıyla iletişim kurmak. - En az asgari düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Düzey yazılım bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın. | ||||||
6) - Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının yayımlanması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ve ayrıca çevre koruma, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | |
2) | -Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. - Bir proje dahilinde astların gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek. | |
4) | - Alanında temel düzeyde edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yanıtlar. - Alınan eğitimi aynı alanda daha yüksek bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirmek. - Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır. | |
5) | - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. - Alanındaki sorunlarla ilgili fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayan kişilerle paylaşın. - Alanındaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak akranlarıyla iletişim kurmak. - En az asgari düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Düzey yazılım bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın. | |
6) | - Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının yayımlanması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ve ayrıca çevre koruma, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | 60 |
Toplam İş Yükü | 120 |