Ameliyathane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AHP1020
Ders İsmi: Ameliyathane Uygulamaları-I
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 1 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. Hacer Canatan
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. DİLARA KIRKGUL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ameliyathanenin genel kuralları, rutinlerine hakim olması.
Dersin İçeriği: 1 Ameliyathane Fiziki Yapısı Ve Fonksiyonel Özellikleri:Ameliyathane mimari yapısı, Ameliyathane ünitesinde bulunması gereken temel bölümler, Ameliyathane temiz- kirli /steril-unstrel alanlar, Ameliyathane temel özellikler( havalandırma, iklimlendirme, temiz hava teknolojisi).
2 Ameliyathane rutinleri. Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon: Ameliyathanede ekip üyeleri ve görev tanımları(görev ve sorumluluklar), İletişim özellikleri, komuta zinciri, çatışma alanları, Ameliyathane etik ilkeler ve legal sorumluluklar.
3 Ameliyathaneye Giriş Kuralları: Kıyafet politikaları, scrub/sirküle.
4 Ameliyat ekibinin ameliyata hazırlanması: Cerrahi Yıkanma, steril gömlek –eldiven giyme/Giydirme, Çıkarma teknikleri, Cerrahi Boyama Tekniği. Ameliyat Öncesi Salon, Set, Malzeme ve Ekipman Hazırlığı: Ameliyat odası ve alet masasının hazırlığı(malzeme temini, scrub personele yardım, mayo masası hazırlığı, bohça açma, steril alana malzeme yerleştirme).
5 Ameliyathane hasta kabulü işlem ve kontrolleri,
6 Ameliyat pozisyonları, hasta pozisyonlama ilkeleri ve önlemler,
7 Ara Sınav
8 Anestezi uygulamaları
9 Ameliyat öncesi ve invaziv girişimlerde cilt hazırlığı (Cerrahi alan bölge temizliği/cilt antisepsisi). Hasta örtüleri ve hastanın örtülmesi.
10 Ameliyat öncesi ve invaziv girişimlerde cilt hazırlığı (Cerrahi alan bölge temizliği/cilt antisepsisi). Hasta örtüleri ve hastanın örtülmesi.
11 Ameliyat Süreci İşlemleri:Enstruman verme, Patoloji Materyali Hazırlama ve Teslim,Alet-malzeme sayımı.
12 Ameliyat sonu işlemleri: Anestezi sonlandırılması, Pansuman-sargı uygulamaları, Ameliyat sonu hasta teslim ve transferi, Ameliyathanenin yeni ameliyata hazırlanması.
13 Ameliyathanede Hasta, Sağlık Çalışanı ve Çevre Güvenliği :Cerrahi Güvenlik, Güvenli cerrahi protokolü. Hasta ve çalışan güvenliği (Ör. Yanlış taraf cerrahisi, Kesici delici alet yaralanmaları önleme vb)
14 Kayıt ve dokümantasyon önemi. Yaşam bulguları, önemi ve değerlendirmesi.
15 Final Sınavı
16 Final Sınavı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
1) 1) Ameliyathane fiziki yapısı ve fonksiyonel özelliklerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 2) Ameliyathane rutinlerini ve kurallarını bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) 3) Ameliyat ekibinin ameliyata hazırlanması sürecini bilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) 4) Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası hazırlıkları bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) 5) Ameliyathanede hasta, sağlık çalışanı ve çevre güvenliği bilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) 6) Kayıt ve dokümantasyon önemini bilir. Yaşam bulguları, önemi ve değerlendirilmesini bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ameliyathane Fiziki Yapısı Ve Fonksiyonel Özellikleri:Ameliyathane mimari yapısı, Ameliyathane ünitesinde bulunması gereken temel bölümler, Ameliyathane temiz- kirli /steril-unstrel alanlar, Ameliyathane temel özellikler( havalandırma, iklimlendirme, temiz hava teknolojisi). yok
2) Ameliyathane rutinleri. Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon: Ameliyathanede ekip üyeleri ve görev tanımları(görev ve sorumluluklar), İletişim özellikleri, komuta zinciri, çatışma alanları, Ameliyathane etik ilkeler ve legal sorumluluklar. yok
3) Ameliyathaneye Giriş Kuralları: Kıyafet politikaları, scrub/sirküle. yok
4) Ameliyat ekibinin ameliyata hazırlanması: Cerrahi Yıkanma, steril gömlek –eldiven giyme/Giydirme, Çıkarma teknikleri, Cerrahi Boyama Tekniği. Ameliyat Öncesi Salon, Set, Malzeme ve Ekipman Hazırlığı: Ameliyat odası ve alet masasının hazırlığı(malzeme temini, scrub personele yardım, mayo masası hazırlığı, bohça açma, steril alana malzeme yerleştirme). yok
5) Ameliyathane hasta kabulü işlem ve kontrolleri, yok
6) Ameliyat pozisyonları, hasta pozisyonlama ilkeleri ve önlemler, yok
7) Ara sınav
8) Anestezi uygulamaları yok
9) Ameliyat öncesi ve invaziv girişimlerde cilt hazırlığı (Cerrahi alan bölge temizliği/cilt antisepsisi). Hasta örtüleri ve hastanın örtülmesi yok
10) Ameliyat öncesi ve invaziv girişimlerde cilt hazırlığı (Cerrahi alan bölge temizliği/cilt antisepsisi). Hasta örtüleri ve hastanın örtülmesi. yok
11) Ameliyat Süreci İşlemleri:Enstruman verme, Patoloji Materyali Hazırlama ve Teslim,Alet-malzeme sayımı. yok
12) Ameliyat sonu işlemleri: Anestezi sonlandırılması, Pansuman-sargı uygulamaları, Ameliyat sonu hasta teslim ve transferi, Ameliyathanenin yeni ameliyata hazırlanması. yok
13) Ameliyathanede Hasta, Sağlık Çalışanı ve Çevre Güvenliği :Cerrahi Güvenlik, Güvenli cerrahi protokolü. Hasta ve çalışan güvenliği (Ör. Yanlış taraf cerrahisi, Kesici delici alet yaralanmaları önleme vb) yok
14) Kayıt ve dokümantasyon önemi. Yaşam bulguları, önemi ve değerlendirmesi. yok
15) final sınavı
16) final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Ameliyathane Hizmetleri Tekniker ve Hemşire El Kitabı Prof.Dr.Coşkun İkizler,Doç.Dr. Tevfik Kaplan,Ph.D.Mehmet Lüleci.
Sterilizasyon Ünitesi ve Ameliyathane Rehberi Prof.Dr.Ayşegül Karahasan Hemşire Aysun Kaplan.
Ameliyathanede Yönetim-Organizasyon Cerrahi Uygulamalar Öğr. Gör. Hatice Uçak
Ameliyathane Hemşireliği, Meryem Yavuz, Şenay Kaymakçı
Medikal Terminoloji Prof.Dr. Mehmet Yıldırım.
Cerrahi Hemşireliği1 Prof.Dr. Güler Aksoy,Prof. Dr. Nevin Kanan, Prof.Dr.Neriman Akyolcu

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) -Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. - Bir proje dahilinde astların gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek.
4) - Alanında temel düzeyde edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yanıtlar. - Alınan eğitimi aynı alanda daha yüksek bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirmek. - Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
5) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. - Alanındaki sorunlarla ilgili fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayan kişilerle paylaşın. - Alanındaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak akranlarıyla iletişim kurmak. - En az asgari düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Düzey yazılım bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın.
6) - Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının yayımlanması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ve ayrıca çevre koruma, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) -Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. - Bir proje dahilinde astların gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek.
4) - Alanında temel düzeyde edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yanıtlar. - Alınan eğitimi aynı alanda daha yüksek bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirmek. - Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
5) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. - Alanındaki sorunlarla ilgili fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayan kişilerle paylaşın. - Alanındaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak akranlarıyla iletişim kurmak. - En az asgari düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Düzey yazılım bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın.
6) - Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının yayımlanması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ve ayrıca çevre koruma, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 4 60
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 4 60
Toplam İş Yükü 120