İç Mekan Tasarımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IMT2014
Ders İsmi: Ahşap Yapılar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. SEDA ERDOĞAN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. Hande Savaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Organik bir malzeme olarak ahşabın genel yapısının incelenmesi , Geleneksel yapılarda kullanılan ahşap elemanların tanıtılması, taşıyıcı ahşap elemanların birleşim detaylarının öğretilmesi.
Dersin İçeriği: 1. Organik bir malzeme olarak ahşap malzeme
2. Ahşap malzemenin farklı cinslerinin yapıda kullanım olanakları
3. Ahşap malzemedeki bozulma türlerini ve müdahale yöntemleri
4. Geleneksel yapılarda ahşap malzemenin kullanım biçimleri, yapısal ahşabın birleşim detayları maket yapımı ve çizimi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
1) Organik bir malzeme olarak ahşabın tanımak
2) Ahşap malzemenin farklı cinslerinin yapıda kullanım olanaklarını öğrenmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ahşap malzemedeki bozulma türlerini ve müdahale yöntemlerini öğrenmek
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Alana Özgü Yetkinlik
1) Geleneksel yapılarda ahşap malzemenin kullanım biçimlerini tanımak, yapısal ahşabın birleşim detayları maket ve çizim üzerinden öğrenmek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği ile ilgili bilgi verilmesi, ödevler hakkında bilgilendirme, kaynakça verilmesi -
2) Ahşap malzeme ile ilgili genel bilgiler, fiziksel, kimyasal ve mekanik özellikleri, ahşap cinsleri, sert ve yumuşak ağaçlar. -
3) Ahşap malzemenin geleneksel yapı içerisinde kullanım yerleri, geleneksel ahşap yapıların taşıyıcı sistem kurgusu. -
4) Yapısal eleman olarak ahşabın kullanımı- Yatay taşıyıcılar, temeller, döşemeler -
5) Yapısal eleman olarak ahşabın kullanımı-Düşey taşıyıcılar, dikmeler, duvarlar -
6) Yapısal eleman olarak ahşabın kullanımı- Çatılar -
7) Ara Sınav Ders Notları
8) Teknik Gezi -
9) Ahşap iç mekan elemanları- Kapılar -
10) Ahşap iç mekan elemanları- Pencereler -
11) Ahşap iç mekan elemanları- Tavan ve Döşeme kaplamaları -
12) Ahşap malzemede görülen bozulma türleri -
13) Ahşap malzemenin konservasyonu ve önleyici koruma -
14) Sunumlar -
15) Final Sınavları Ders Notları
16) Final Sınavları Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ahşap, canlı bir organizma olan ağaçtan elde edilen lifli, heterojen bir dokuya sahip organik esaslı bir yapı malzemesidir.
Olumlu özellikler• Şekil vermek kolaydır. • Montajı kolay ve çabuktur. • Şantiyeye taşınması kolaydır. • İşçiliği kolay imalatı hızlı olur. • Ahşap, ısı yalıtımı sağlayan bir malzemedir.
Olumsuz özellikler • Boyama ve cila gibi sürekli bakım gerektirir. • Ahşap sıcak ortamda çeker, rutubetli ortamda şişer. Bu durumda çatlaklar meydana gelir. • Homojen bir malzeme değildir, mukavemeti lif doğrultularına göre değişir.
/
Wood is an organic-based building material with a fibrous, heterogeneous texture obtained from wood, which is a living organism.
Positive features• Easy to shape. • Installation is easy and quick. • It is easy to transport to the construction site. • It is easy to work and fast to manufacture. • Wood is a material that provides thermal insulation.
Negative features • Requires constant maintenance such as painting and polishing. • Wood shrinks in a hot environment and swells in a humid environment. In this case, cracks occur. • It is not a homogeneous material, its strength changes according to fiber directions.
Diğer Kaynaklar: Tokyay, V. (2017). Mimarlık ve Ahşap Yapı İlişkileri, Mimarlık Vakfı İktisadi İşletmesi.
Kuban, D. (2021). Türk Ahşap Konut Mimarisi 17. – 19. Yüzyıllar, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, (5. Basım), İstanbul.
Zakar, L., Eyüpgiller, K.K., (2020). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, Ömür Matbaacılık A.Ş., (4. Basım), İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mesleki terminolojiye hâkim olma, kullanma bilgi ve becerisi Mesleği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisi Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, problemi tanımlama, analiz etme ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alma/sorumluluk alma becerisi Problem çözümünde takım çalışması yapabilme becerisi Temel tasarım unsur ve ilkelerini (mekan, form, renk, ışık, doku, oran, denge, ölçek vb.) tanıma ve mekan tasarlamada bir arada kullanabilme becerisi Tasarım öğelerini (mekân, form,renk, ışık, doku vb) tasarım ilkeleri (ölçü, oran, simetri, denge, ritim, uyum vb) doğrultusunda biraraya getirebilme ve mekân tasarlama becerisi Tasarım probleminin çözümünde farklı disiplinler (mimarlar, mühendisler, sanatçılar vb) ile koordinasyon sağlama bilgi ve becerisi İç mekanda kullanılan malzeme ve bileşenleri nitelik ve performanslarına göre tanıma, seçme ve uygulama bilgi ve becerisi Yapı-yapım sistemleri ve teknolojileri hakkında bilgilenme; İç mekan tasarımında bina sistemleri ve entegrasyonu bilgi ve becerisi (strüktür, ısıtma, havalandırma, iklimlendirme, enerji, akustik, tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik-kontrol, yangın, aydınlatma sistemleri vb.) İç mekan tasarımında aydınlatma, ışık kaynakları, doğal ve yapay sistemler hakkında bilgi Tasarımda insan faktörü, insan davranışı ve yapısal çevre arasındaki ilişki hakkında bilgi İç mekan tasarımında mobilya tasarımı, üretimi ve uygulama bilgi ve becerisi Tasarımda etik, sürdürülebilirlik, sosyal, kültürel, ekonomik, politik, teknolojik vb. faktörler hakkında bilgi Kültürel miras niteliğindeki tarihi çevreyi tanıma, koruma ve iç mekan bağlamında yeniden düzenleme bilgi ve becerisi Müşteri ve kullanıcıların arz ve taleplerini anlama ve yorumlama becerisi
2) Yaratıcı, yenilikçi, eleştirel, analitik ve stratejik düşünme bilgi ve becerisi Temel tasarım unsur ve ilkelerini (mekan, form, renk, ışık, doku, oran, denge, ölçek vb.) tanıma ve mekan tasarlamada bir arada kullanabilme becerisi İç mekan tasarımında biçimin yeri, önemi ve kapsamının sorgulanması, anlamsal, biçimsel ve mekansal ilişkilerin kurulması Farklı disiplinlerden elde edilen kuramsal bilgiyi tasarıma dönük yorumlama ve tasarım süreçlerine aktarma becerisi Tasarımda etik, sürdürülebilirlik, sosyal, kültürel, ekonomik, politik, teknolojik vb. faktörler hakkında bilgi
3) Başarılı iletişim kurabilme (beden dili, görsellik, ses tonu, diksiyon vb.) becerisi
4) Mesleki organizasyon, planlama, yönetim ve maliyetlendirme hakkında bilgilenme (ofis organizasyonu, iş planlama, şartname ve kontrat hazırlama, keşif, pazarlama, stratejik planlama, finans, maliyet kontrolü, bina ekonomisi ) Meslek pratiğini kuramsal bilgi, ofis ve şantiye stajları, atölyeler, çalıştaylar vb. aracılığı ile kavrama, çalışma ortamını deneyimleme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki terminolojiye hâkim olma, kullanma bilgi ve becerisi Mesleği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisi Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, problemi tanımlama, analiz etme ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alma/sorumluluk alma becerisi Problem çözümünde takım çalışması yapabilme becerisi Temel tasarım unsur ve ilkelerini (mekan, form, renk, ışık, doku, oran, denge, ölçek vb.) tanıma ve mekan tasarlamada bir arada kullanabilme becerisi Tasarım öğelerini (mekân, form,renk, ışık, doku vb) tasarım ilkeleri (ölçü, oran, simetri, denge, ritim, uyum vb) doğrultusunda biraraya getirebilme ve mekân tasarlama becerisi Tasarım probleminin çözümünde farklı disiplinler (mimarlar, mühendisler, sanatçılar vb) ile koordinasyon sağlama bilgi ve becerisi İç mekanda kullanılan malzeme ve bileşenleri nitelik ve performanslarına göre tanıma, seçme ve uygulama bilgi ve becerisi Yapı-yapım sistemleri ve teknolojileri hakkında bilgilenme; İç mekan tasarımında bina sistemleri ve entegrasyonu bilgi ve becerisi (strüktür, ısıtma, havalandırma, iklimlendirme, enerji, akustik, tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik-kontrol, yangın, aydınlatma sistemleri vb.) İç mekan tasarımında aydınlatma, ışık kaynakları, doğal ve yapay sistemler hakkında bilgi Tasarımda insan faktörü, insan davranışı ve yapısal çevre arasındaki ilişki hakkında bilgi İç mekan tasarımında mobilya tasarımı, üretimi ve uygulama bilgi ve becerisi Tasarımda etik, sürdürülebilirlik, sosyal, kültürel, ekonomik, politik, teknolojik vb. faktörler hakkında bilgi Kültürel miras niteliğindeki tarihi çevreyi tanıma, koruma ve iç mekan bağlamında yeniden düzenleme bilgi ve becerisi Müşteri ve kullanıcıların arz ve taleplerini anlama ve yorumlama becerisi 5
2) Yaratıcı, yenilikçi, eleştirel, analitik ve stratejik düşünme bilgi ve becerisi Temel tasarım unsur ve ilkelerini (mekan, form, renk, ışık, doku, oran, denge, ölçek vb.) tanıma ve mekan tasarlamada bir arada kullanabilme becerisi İç mekan tasarımında biçimin yeri, önemi ve kapsamının sorgulanması, anlamsal, biçimsel ve mekansal ilişkilerin kurulması Farklı disiplinlerden elde edilen kuramsal bilgiyi tasarıma dönük yorumlama ve tasarım süreçlerine aktarma becerisi Tasarımda etik, sürdürülebilirlik, sosyal, kültürel, ekonomik, politik, teknolojik vb. faktörler hakkında bilgi 5
3) Başarılı iletişim kurabilme (beden dili, görsellik, ses tonu, diksiyon vb.) becerisi 3
4) Mesleki organizasyon, planlama, yönetim ve maliyetlendirme hakkında bilgilenme (ofis organizasyonu, iş planlama, şartname ve kontrat hazırlama, keşif, pazarlama, stratejik planlama, finans, maliyet kontrolü, bina ekonomisi ) Meslek pratiğini kuramsal bilgi, ofis ve şantiye stajları, atölyeler, çalıştaylar vb. aracılığı ile kavrama, çalışma ortamını deneyimleme 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Teknik gezi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 2 32
Sunum / Seminer 1 12 12
Ödevler 1 8 8
Ara Sınavlar 1 16 16
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 120