Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ders içeriği ile ilgili bilgi verilmesi, ödevler hakkında bilgilendirme, kaynakça verilmesi |
- |
2) |
Ahşap malzeme ile ilgili genel bilgiler, fiziksel, kimyasal ve mekanik özellikleri, ahşap cinsleri, sert ve yumuşak ağaçlar. |
- |
3) |
Ahşap malzemenin geleneksel yapı içerisinde kullanım yerleri, geleneksel ahşap yapıların taşıyıcı sistem kurgusu. |
- |
4) |
Yapısal eleman olarak ahşabın kullanımı- Yatay taşıyıcılar, temeller, döşemeler |
- |
5) |
Yapısal eleman olarak ahşabın kullanımı-Düşey taşıyıcılar, dikmeler, duvarlar |
- |
6) |
Yapısal eleman olarak ahşabın kullanımı- Çatılar |
- |
7) |
Ara Sınav |
Ders Notları |
8) |
Teknik Gezi |
- |
9) |
Ahşap iç mekan elemanları- Kapılar |
- |
10) |
Ahşap iç mekan elemanları- Pencereler |
- |
11) |
Ahşap iç mekan elemanları- Tavan ve Döşeme kaplamaları |
- |
12) |
Ahşap malzemede görülen bozulma türleri |
- |
13) |
Ahşap malzemenin konservasyonu ve önleyici koruma |
- |
14) |
Sunumlar |
- |
15) |
Final Sınavları |
Ders Notları |
16) |
Final Sınavları |
Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: |
Ahşap, canlı bir organizma olan ağaçtan elde edilen lifli, heterojen bir dokuya sahip organik esaslı bir yapı malzemesidir.
Olumlu özellikler• Şekil vermek kolaydır. • Montajı kolay ve çabuktur. • Şantiyeye taşınması kolaydır. • İşçiliği kolay imalatı hızlı olur. • Ahşap, ısı yalıtımı sağlayan bir malzemedir.
Olumsuz özellikler • Boyama ve cila gibi sürekli bakım gerektirir. • Ahşap sıcak ortamda çeker, rutubetli ortamda şişer. Bu durumda çatlaklar meydana gelir. • Homojen bir malzeme değildir, mukavemeti lif doğrultularına göre değişir.
/
Wood is an organic-based building material with a fibrous, heterogeneous texture obtained from wood, which is a living organism.
Positive features• Easy to shape. • Installation is easy and quick. • It is easy to transport to the construction site. • It is easy to work and fast to manufacture. • Wood is a material that provides thermal insulation.
Negative features • Requires constant maintenance such as painting and polishing. • Wood shrinks in a hot environment and swells in a humid environment. In this case, cracks occur. • It is not a homogeneous material, its strength changes according to fiber directions. |
Diğer Kaynaklar: |
Tokyay, V. (2017). Mimarlık ve Ahşap Yapı İlişkileri, Mimarlık Vakfı İktisadi İşletmesi.
Kuban, D. (2021). Türk Ahşap Konut Mimarisi 17. – 19. Yüzyıllar, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, (5. Basım), İstanbul.
Zakar, L., Eyüpgiller, K.K., (2020). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, Ömür Matbaacılık A.Ş., (4. Basım), İstanbul. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki terminolojiye hâkim olma, kullanma bilgi ve becerisi
Mesleği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisi
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, problemi tanımlama, analiz etme ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alma/sorumluluk alma becerisi
Problem çözümünde takım çalışması yapabilme becerisi
Temel tasarım unsur ve ilkelerini (mekan, form, renk, ışık, doku, oran, denge, ölçek vb.) tanıma ve mekan tasarlamada bir arada kullanabilme becerisi
Tasarım öğelerini (mekân, form,renk, ışık, doku vb) tasarım ilkeleri (ölçü, oran, simetri, denge, ritim, uyum vb) doğrultusunda biraraya getirebilme ve mekân tasarlama becerisi
Tasarım probleminin çözümünde farklı disiplinler (mimarlar, mühendisler, sanatçılar vb) ile koordinasyon sağlama bilgi ve becerisi
İç mekanda kullanılan malzeme ve bileşenleri nitelik ve performanslarına göre tanıma, seçme ve uygulama bilgi ve becerisi
Yapı-yapım sistemleri ve teknolojileri hakkında bilgilenme; İç mekan tasarımında bina sistemleri ve entegrasyonu bilgi ve becerisi (strüktür, ısıtma, havalandırma, iklimlendirme, enerji, akustik, tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik-kontrol, yangın, aydınlatma sistemleri vb.)
İç mekan tasarımında aydınlatma, ışık kaynakları, doğal ve yapay sistemler hakkında bilgi
Tasarımda insan faktörü, insan davranışı ve yapısal çevre arasındaki ilişki hakkında bilgi
İç mekan tasarımında mobilya tasarımı, üretimi ve uygulama bilgi ve becerisi
Tasarımda etik, sürdürülebilirlik, sosyal, kültürel, ekonomik, politik, teknolojik vb. faktörler hakkında bilgi
Kültürel miras niteliğindeki tarihi çevreyi tanıma, koruma ve iç mekan bağlamında yeniden düzenleme bilgi ve becerisi
Müşteri ve kullanıcıların arz ve taleplerini anlama ve yorumlama becerisi |
5 |
2) |
Yaratıcı, yenilikçi, eleştirel, analitik ve stratejik düşünme bilgi ve becerisi
Temel tasarım unsur ve ilkelerini (mekan, form, renk, ışık, doku, oran, denge, ölçek vb.) tanıma ve mekan tasarlamada bir arada kullanabilme becerisi
İç mekan tasarımında biçimin yeri, önemi ve kapsamının sorgulanması, anlamsal, biçimsel ve mekansal ilişkilerin kurulması
Farklı disiplinlerden elde edilen kuramsal bilgiyi tasarıma dönük yorumlama ve tasarım süreçlerine aktarma becerisi
Tasarımda etik, sürdürülebilirlik, sosyal, kültürel, ekonomik, politik, teknolojik vb. faktörler hakkında bilgi |
5 |
3) |
Başarılı iletişim kurabilme (beden dili, görsellik, ses tonu, diksiyon vb.) becerisi |
3 |
4) |
Mesleki organizasyon, planlama, yönetim ve maliyetlendirme hakkında bilgilenme (ofis organizasyonu, iş planlama, şartname ve kontrat hazırlama, keşif, pazarlama, stratejik planlama, finans, maliyet kontrolü, bina ekonomisi )
Meslek pratiğini kuramsal bilgi, ofis ve şantiye stajları, atölyeler, çalıştaylar vb. aracılığı ile kavrama, çalışma ortamını deneyimleme |
4 |