İç Mekan Tasarımı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IMT2031 | ||||||||
Ders İsmi: | Rölöve | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. SEDA ERDOĞAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. STAFF 1 Öğ.Gör. Hande Savaş |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Tarihi eser niteliğindeki bir yapının korunmasında rölövenin önemini, nasıl yapıldığını, kullanılan basit aletleri tanıtmakta, tarihi bir yapının ölçülerek teknik resim kurallarına göre çizilip ölçülendirilmesini anlatmaktadır. |
Dersin İçeriği: | 1. Geleneksel yapıların yapısal yönden analizlerinin yapılması ve rölövelerinin çıkarılmasını tamamlar. 2. Geleneksel yapıların mevcut durumunun saptanması, çevre ilişkileri, geçirdiği evreler ve yapıyla ilgili tüm bilgilerin elde edilmesini sağlar. 3. Rölöve çalışmalarında kullanılan araç ve gereçleri tanır ve kullanmayı bilir. 4. Kroki olarak aldığı ölçüleri temiz rölöve paftası haline getirir. 5. Teknik çizim bilgilerini kullanarak, detay çizimlerini yapar. 6. Fotoğraf albümü ve teknik rapor hazırlayarak, belgeleme metodlarını tamamlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders içeriği hakkında genel bilgi, rölövenin tanımı, önemi, tarihçesi | - |
2) | Kullanılacak araç ve gereçlerin tanıtılması, rölöve çıkarma yöntemleri (ölçme teknikleri, fotoğraf, fotogrametri, kopya alma teknikleri) Proje konusunun belirlenmesi | - |
3) | Verilen yapının yerinde rölövesinin alınması | - |
4) | Verilen yapı/yapı elemanının rölövelerinin tashihi, kağıt düzeni ve çizim teknikleri | - |
5) | Verilen yapı/yapı elemanının rölövelerinin tashihi, kağıt düzeni ve çizim teknikleri | - |
6) | Verilen yapı/yapı elemanının rölövelerinin tashihi, kağıt düzeni ve çizim teknikleri | - |
7) | Ara Sınav | Ders Notları |
8) | Vaziyet planı ve kesitlerin örnek proje üzerinden incelenmesi | - |
9) | Vaziyet planı ve kesitlerin proje üzerinden tashihi | - |
10) | Rölövede belgeleme tekniği olarak fotoğraflama ve önemi | - |
11) | Verilen yapı/yapı elemanının rölövelerinin tashihi, kağıt düzeni ve çizim teknikleri | - |
12) | Verilen yapı/yapı elemanının rölövelerinin tashihi, kağıt düzeni ve çizim teknikleri | - |
13) | Projelerin son tashihi | Çizimler |
14) | Projelerin son tashihi | Çizimler |
15) | Final Sınavları | Ders Notları |
16) | Final Sınavları | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Rölöve, bir yapının, kent dokusunun, arkeolojik kalıntının veya algılanabilen görsel çevrenin yakından incelenmesi, belgelenmesi, mimarlık tarihi açısından değerlendirilmesi ve restorasyon projeleri hazırlanabilmesi için mevcut durumunun ölçekli çizimlerle anlatımıdır. / A survey is the expression of the current situation of a building, urban fabric, archaeological remains or perceptible visual environment with scaled drawings in order to closely examine, document, evaluate it in terms of architectural history and prepare restoration projects. |
Diğer Kaynaklar: | Tarihi Çevre ve Koruma Restorasyon, Zeynep Ahunbay, YEM Yayınları, İstanbul. 2006 Rölöve, Prof. Dr. Bülent Uluengin, YEM Yayınları, İstanbul, 2014 KUDEB, Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergileri Osmanlı Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, Fatih Uluengin, Bülent Uluengin, Mehmet Uluengin, YEM Yayınları, İstanbul, 2014 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
5 |
3 |
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) Mesleki terminolojiye hâkim olma, kullanma bilgi ve becerisi Mesleği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisi Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, problemi tanımlama, analiz etme ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alma/sorumluluk alma becerisi Problem çözümünde takım çalışması yapabilme becerisi Temel tasarım unsur ve ilkelerini (mekan, form, renk, ışık, doku, oran, denge, ölçek vb.) tanıma ve mekan tasarlamada bir arada kullanabilme becerisi Tasarım öğelerini (mekân, form,renk, ışık, doku vb) tasarım ilkeleri (ölçü, oran, simetri, denge, ritim, uyum vb) doğrultusunda biraraya getirebilme ve mekân tasarlama becerisi Tasarım probleminin çözümünde farklı disiplinler (mimarlar, mühendisler, sanatçılar vb) ile koordinasyon sağlama bilgi ve becerisi İç mekanda kullanılan malzeme ve bileşenleri nitelik ve performanslarına göre tanıma, seçme ve uygulama bilgi ve becerisi Yapı-yapım sistemleri ve teknolojileri hakkında bilgilenme; İç mekan tasarımında bina sistemleri ve entegrasyonu bilgi ve becerisi (strüktür, ısıtma, havalandırma, iklimlendirme, enerji, akustik, tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik-kontrol, yangın, aydınlatma sistemleri vb.) İç mekan tasarımında aydınlatma, ışık kaynakları, doğal ve yapay sistemler hakkında bilgi Tasarımda insan faktörü, insan davranışı ve yapısal çevre arasındaki ilişki hakkında bilgi İç mekan tasarımında mobilya tasarımı, üretimi ve uygulama bilgi ve becerisi Tasarımda etik, sürdürülebilirlik, sosyal, kültürel, ekonomik, politik, teknolojik vb. faktörler hakkında bilgi Kültürel miras niteliğindeki tarihi çevreyi tanıma, koruma ve iç mekan bağlamında yeniden düzenleme bilgi ve becerisi Müşteri ve kullanıcıların arz ve taleplerini anlama ve yorumlama becerisi | |||||
2) Yaratıcı, yenilikçi, eleştirel, analitik ve stratejik düşünme bilgi ve becerisi Temel tasarım unsur ve ilkelerini (mekan, form, renk, ışık, doku, oran, denge, ölçek vb.) tanıma ve mekan tasarlamada bir arada kullanabilme becerisi İç mekan tasarımında biçimin yeri, önemi ve kapsamının sorgulanması, anlamsal, biçimsel ve mekansal ilişkilerin kurulması Farklı disiplinlerden elde edilen kuramsal bilgiyi tasarıma dönük yorumlama ve tasarım süreçlerine aktarma becerisi Tasarımda etik, sürdürülebilirlik, sosyal, kültürel, ekonomik, politik, teknolojik vb. faktörler hakkında bilgi | |||||
3) Başarılı iletişim kurabilme (beden dili, görsellik, ses tonu, diksiyon vb.) becerisi | |||||
4) Mesleki organizasyon, planlama, yönetim ve maliyetlendirme hakkında bilgilenme (ofis organizasyonu, iş planlama, şartname ve kontrat hazırlama, keşif, pazarlama, stratejik planlama, finans, maliyet kontrolü, bina ekonomisi ) Meslek pratiğini kuramsal bilgi, ofis ve şantiye stajları, atölyeler, çalıştaylar vb. aracılığı ile kavrama, çalışma ortamını deneyimleme |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki terminolojiye hâkim olma, kullanma bilgi ve becerisi Mesleği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisi Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, problemi tanımlama, analiz etme ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alma/sorumluluk alma becerisi Problem çözümünde takım çalışması yapabilme becerisi Temel tasarım unsur ve ilkelerini (mekan, form, renk, ışık, doku, oran, denge, ölçek vb.) tanıma ve mekan tasarlamada bir arada kullanabilme becerisi Tasarım öğelerini (mekân, form,renk, ışık, doku vb) tasarım ilkeleri (ölçü, oran, simetri, denge, ritim, uyum vb) doğrultusunda biraraya getirebilme ve mekân tasarlama becerisi Tasarım probleminin çözümünde farklı disiplinler (mimarlar, mühendisler, sanatçılar vb) ile koordinasyon sağlama bilgi ve becerisi İç mekanda kullanılan malzeme ve bileşenleri nitelik ve performanslarına göre tanıma, seçme ve uygulama bilgi ve becerisi Yapı-yapım sistemleri ve teknolojileri hakkında bilgilenme; İç mekan tasarımında bina sistemleri ve entegrasyonu bilgi ve becerisi (strüktür, ısıtma, havalandırma, iklimlendirme, enerji, akustik, tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik-kontrol, yangın, aydınlatma sistemleri vb.) İç mekan tasarımında aydınlatma, ışık kaynakları, doğal ve yapay sistemler hakkında bilgi Tasarımda insan faktörü, insan davranışı ve yapısal çevre arasındaki ilişki hakkında bilgi İç mekan tasarımında mobilya tasarımı, üretimi ve uygulama bilgi ve becerisi Tasarımda etik, sürdürülebilirlik, sosyal, kültürel, ekonomik, politik, teknolojik vb. faktörler hakkında bilgi Kültürel miras niteliğindeki tarihi çevreyi tanıma, koruma ve iç mekan bağlamında yeniden düzenleme bilgi ve becerisi Müşteri ve kullanıcıların arz ve taleplerini anlama ve yorumlama becerisi | 5 |
2) | Yaratıcı, yenilikçi, eleştirel, analitik ve stratejik düşünme bilgi ve becerisi Temel tasarım unsur ve ilkelerini (mekan, form, renk, ışık, doku, oran, denge, ölçek vb.) tanıma ve mekan tasarlamada bir arada kullanabilme becerisi İç mekan tasarımında biçimin yeri, önemi ve kapsamının sorgulanması, anlamsal, biçimsel ve mekansal ilişkilerin kurulması Farklı disiplinlerden elde edilen kuramsal bilgiyi tasarıma dönük yorumlama ve tasarım süreçlerine aktarma becerisi Tasarımda etik, sürdürülebilirlik, sosyal, kültürel, ekonomik, politik, teknolojik vb. faktörler hakkında bilgi | 3 |
3) | Başarılı iletişim kurabilme (beden dili, görsellik, ses tonu, diksiyon vb.) becerisi | 4 |
4) | Mesleki organizasyon, planlama, yönetim ve maliyetlendirme hakkında bilgilenme (ofis organizasyonu, iş planlama, şartname ve kontrat hazırlama, keşif, pazarlama, stratejik planlama, finans, maliyet kontrolü, bina ekonomisi ) Meslek pratiğini kuramsal bilgi, ofis ve şantiye stajları, atölyeler, çalıştaylar vb. aracılığı ile kavrama, çalışma ortamını deneyimleme | 5 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 150 |