Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MRP1035
Ders İsmi: Mimarlık ve Sanat Tarihi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. SANEM SOYLU
Dersi Veren(ler):





Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel mimari ve sanat tarihi kavramlarının farkına varılması, Mimarinin çevreye etkisini, mimarinin tarihsel dönemde ki değişimlerini farkına vararak uygulama alanlarını algılayabilmek.Çevresel ve tarihsel faktörlerin mimariye etkilerini algılayabilmek.Çeşitli bina tiplerinin mekansal özelliklerinin farkına varmak, Mimarlık ve Sanat Tarihi Kavramlarının tanıtılması. Çevre-insan-mimari ve Sanat ilişkilerinin irdelenmesi. Bina türlerinin ve mimari kurgularının incelenmesi, işlevsel çözümlerinin incelenmesi ve araştırılmasına yönelik anlatım, sunum ve şehir içi gezilerin yapılması.
Dersin İçeriği: Temel mimari ve sanat tarihi kavramlarının farkına varılması, Mimarinin çevreye etkisini, mimarinin tarihsel dönemde ki değişimlerini farkına vararak uygulama alanlarını algılayabilmek.Çevresel ve tarihsel faktörlerin mimariye etkilerini algılayabilmek.Çeşitli bina tiplerinin mekansal özelliklerinin farkına varmak, Mimarlık ve Sanat Tarihi Kavramlarının tanıtılması. Çevre-insan-mimari ve Sanat ilişkilerinin irdelenmesi. Bina türlerinin ve mimari kurgularının incelenmesi, işlevsel çözümlerinin incelenmesi ve araştırılmasına yönelik anlatım, sunum ve şehir içi gezilerin yapılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mimarlık ve Sanat Tarihi ile Alakalı Kuramlar ve Kavramsal Terimler
2) Mimarlık ve Sanat Tarihi ile Alakalı Kuramlar ve Kavramsal Terimler
3) Erken İslam Mimarisi ve Sanatı
4) Kuzey Afrika Mimarisi: Kufe, Kayrevan ve Şam Emeviye Cami Örnekleri
5) Endülüs Emevi Mimarisi: El Hamra Sarayı ve Kurtuba Cami Örnekleri
6) Kubbenin Ortaya Çıkışı ve Gelişim Süreci
7) Vize sınavı
8) – İran Selçuklular, Anadolu Selçuklular ve Beylikler Dönemi: Medrese, Cami ve Saraylar
9) Erken Dönem Osmanlı Mimarisi: Zaviyeli ve Tabhaneli Yapılar
10) Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi: Sivil ve Dini Yapılar / Mimar Sinan Camilerinin Gelişim Özellikleri
11) Batılılaşma Dönemi Osmanlı Mimarisi: Barok, Rokoko ve Ampir Üslup
11) Batılılaşma Dönemi Osmanlı Mimarisi: Barok, Rokoko ve Ampir Üslup
12) Gezi Dönem değerlendirmesi
13) Gezi ve dönem değerlendirmesi
14) Gezi ve döenm değerlendirmesi
15) Final sınavı
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Goodwin, Godfrey, Osmanlı Mimarlığı Tarihi, Kabalcı Yayınları, 2012.
• Akdeniz, Gül, Tarih Öncesi ve İlkçağ Mimarlığı, İdeal Kültür Yay., 2016.
• Ünsal Behçet, Mimari tarihi I, İTÖ Yay, 1960.
• Roth, Leland,Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yay., 2000.
• Kuban, Doğan, Osmanlı Mimarisi, Yem Yay.,2016. Türk Sanatı, C. E. Arseven, Cem Kitabevi, İstanbul, 1973.
• Türk Sanatı, Oktay Aslanapa, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1984.
• Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Doğan Hasol, YEM Yayını, İstanbul, 2016.
Diğer Kaynaklar: • Goodwin, Godfrey, Osmanlı Mimarlığı Tarihi, Kabalcı Yayınları, 2012.
• Akdeniz, Gül, Tarih Öncesi ve İlkçağ Mimarlığı, İdeal Kültür Yay., 2016.
• Ünsal Behçet, Mimari tarihi I, İTÖ Yay, 1960.
• Roth, Leland,Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yay., 2000.
• Kuban, Doğan, Osmanlı Mimarisi, Yem Yay.,2016. Türk Sanatı, C. E. Arseven, Cem Kitabevi, İstanbul, 1973.
• Türk Sanatı, Oktay Aslanapa, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1984.
• Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Doğan Hasol, YEM Yayını, İstanbul, 2016.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
2) Mimari restorasyon alanına özgü kültür, estetik, yöntem, teknik ve malzeme konusunda temel bilgi, beceri ve kavramlara sahip olur.
3) Mimari çizim dilini kavrar, üç boyutlu düşünme yeteneğini kazanır.
4) Taşınmaz kültür varlıklarının korunmasının önemini kavrar ve mekan kurgusunu çözme yeteneği kazanır.
5) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlar içinde etkin olarak çalışma yeteneği kazanır.
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olur.
7) Farklı mimari üslupları tanır, mimarlık tarihi alanında genel kültür sahibidir.
8) Bilgisayarda proje çiziminde kullanılan komutlar ve bu komutların kullanılmasıyla ilgili uygulamalar, ölçülendirmeler, çıktı ayarları ve plan üzerine uygulama çalışmalarında bilgi sahibi olur.
9) Taşınamaz objeler üzerinde yapılacak onarımlara yöntem geliştirebilir.
10) Restorasyon çalışmalarında kullanılacak malzemelerin özgün malzemeler olması bilincindedir ve uygulamalarda bu malzemeleri kullanır.
11) Tarihi yapılarda yıpranma ve bozulma nedenleri ile alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur.
12) Rölöve, restorasyon, restitüsyon ve konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. Restorasyon uygulamalarının geçmişi ve dünyada uygulanan güncel restorasyon teknikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olur.
13) Mimari bezemenin, tarihsel gelişimini ve geleneksel mimaride bezeme anlayışlarını tanır. Takma-ekleme bezeme unsurları, mimari unsurların oranlarıyla oluşturulan bezemeye ilişkin örnekler hakkında bilgi sahibi olur.
14) Osmanlı yapım teknikleri ve uygulamaları üzerinden Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir.
15) Anadolu Türk-İslam mimarisi hakkında bilgi sahibi olur. Selçuklu ve Beylikler Devri Mimarileri ile genel çizgileriyle Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir.
16) Geleneksel yapım teknolojisi ve çağdaş yapım strüktürleri hakkında teorik ve pratik bilgi düzeyine sahip olur.
17) Mesleği ile ilgili yönetmelikler, teknik şartnameler, metraj, keşif, hakediş konularında bilgi sahibi olur.
18) Üç boyutlu düşünme algısı ile birlikte bilgisayar ortamında başlıca modelleme yöntemlerini tanır.
19) Ahşap malzeme ve kullanım alanlarını bilir, ahşabın bozulma nedenleri ve alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur.
20) Alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21) Alanının gerektiği en az Avrupa Bilgisayar Yetkinlik Sertifikası temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
2) Mimari restorasyon alanına özgü kültür, estetik, yöntem, teknik ve malzeme konusunda temel bilgi, beceri ve kavramlara sahip olur.
3) Mimari çizim dilini kavrar, üç boyutlu düşünme yeteneğini kazanır.
4) Taşınmaz kültür varlıklarının korunmasının önemini kavrar ve mekan kurgusunu çözme yeteneği kazanır.
5) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlar içinde etkin olarak çalışma yeteneği kazanır.
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olur.
7) Farklı mimari üslupları tanır, mimarlık tarihi alanında genel kültür sahibidir.
8) Bilgisayarda proje çiziminde kullanılan komutlar ve bu komutların kullanılmasıyla ilgili uygulamalar, ölçülendirmeler, çıktı ayarları ve plan üzerine uygulama çalışmalarında bilgi sahibi olur.
9) Taşınamaz objeler üzerinde yapılacak onarımlara yöntem geliştirebilir.
10) Restorasyon çalışmalarında kullanılacak malzemelerin özgün malzemeler olması bilincindedir ve uygulamalarda bu malzemeleri kullanır.
11) Tarihi yapılarda yıpranma ve bozulma nedenleri ile alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur.
12) Rölöve, restorasyon, restitüsyon ve konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. Restorasyon uygulamalarının geçmişi ve dünyada uygulanan güncel restorasyon teknikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olur.
13) Mimari bezemenin, tarihsel gelişimini ve geleneksel mimaride bezeme anlayışlarını tanır. Takma-ekleme bezeme unsurları, mimari unsurların oranlarıyla oluşturulan bezemeye ilişkin örnekler hakkında bilgi sahibi olur.
14) Osmanlı yapım teknikleri ve uygulamaları üzerinden Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir.
15) Anadolu Türk-İslam mimarisi hakkında bilgi sahibi olur. Selçuklu ve Beylikler Devri Mimarileri ile genel çizgileriyle Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir.
16) Geleneksel yapım teknolojisi ve çağdaş yapım strüktürleri hakkında teorik ve pratik bilgi düzeyine sahip olur.
17) Mesleği ile ilgili yönetmelikler, teknik şartnameler, metraj, keşif, hakediş konularında bilgi sahibi olur.
18) Üç boyutlu düşünme algısı ile birlikte bilgisayar ortamında başlıca modelleme yöntemlerini tanır.
19) Ahşap malzeme ve kullanım alanlarını bilir, ahşabın bozulma nedenleri ve alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur.
20) Alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21) Alanının gerektiği en az Avrupa Bilgisayar Yetkinlik Sertifikası temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Arazi Çalışması 0 16 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 16 0
Ödevler 1 1 1
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 4