Spor Yönetimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SYP1015
Ders İsmi: Hukuka Giriş ve Spor Hukuku
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YAVUZ ÖZHAN TÜRKER
Dersi Veren(ler):













Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Spor hukukunun genel hukuk düzeni içindeki yeri, önemi, ayrıcalık ve özelliklerini ışığında spora ilişkin uyuşmazlıklarda muhakeme yeteneğini kazandırabilmek.
Dersin İçeriği: Spor hukuku dersine genel bir bakış
Spor kavramına ilişkin bazı tanımlar ve tarihçe
Sporun geçirdiği aşamalar ve hukukla tanışması
Spor hukukuna genel bakış, oluşumu ve kaynakları
Hak kavramının sporla ilişkisi
Spor yapma hakkının korunması, iç korunma dış korunma
Spor hukukunda dava çeşitleri
Şike, teşvik primi ve doping kavramlarına ilişkin bilgiler
FIFA-UEFA-IOC-CAS kavramlarına ilişkin bilgiler
Spordaki şiddet ve tecavüzün spordaki nedenleri ve önlemi
Genel ceza hukuku ilkeleri ile spor hukukunun karşılaştırılması
Spor hukukunda disiplin cezaları ve yargılaması
Spor yargısına ilişkin genel bilgiler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği
1) Spor kavramı ile hukukun kesişme noktalarını görebilme
2) Ulusal ve uluslararası spor hukukunun esaslı noktalarına genel bir bakış açısına sahip olabilme
3) Sportif faaliyetler sonucu ortaya çıkan hukuksal ihtilaflarda kullanılacak mevzuata ilişkin temel kavramları anlamak
4) Ulusal ve uluslararası kurallar açısından kullanılacak iddia ve savunma araçlarının genel tanımını kavramak
5) Spor yargısına ilişkin genel kavramların kazanılması ve bunları kullanabilme yeteneğine sahip olmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Spor hukuku dersine genel bir bakış Yok
2) Spor kavramına ilişkin bazı tanımlar ve tarihçe Yok
3) Sporun geçirdiği aşamalar ve hukukla tanışması Yok
4) Spor hukukuna genel bakış, oluşumu ve kaynakları Yok
5) Hak kavramının sporla ilişkisi Yok
6) Spor yapma hakkının korunması, iç korunma dış korunma Yok
7) Ara Sınav Ders Kitabı
8) Spor hukukunda dava çeşitleri Yok
9) Şike, teşvik primi ve doping kavramlarına ilişkin bilgiler Yok
10) FIFA-UEFA-IOC-CAS kavramlarına ilişkin bilgiler Yok
11) Spordaki şiddet ve tecavüzün spordaki nedenleri ve önlemi Yok
12) Genel ceza hukuku ilkeleri ile spor hukukunun karşılaştırılması Yok
13) Spor hukukunda disiplin cezaları ve yargılaması Yok
14) Spor yargısına ilişkin genel bilgiler Yok
15) Final Sınavı Ders Kitabı
16) Final Sınavı Ders Kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yok
Diğer Kaynaklar: − Ramazan ÇAĞLAYAN, Spor Hukuku, 1. Baskı, Asil Yayınevi, Ocak 2007
− Şeref ERTAŞ - Hasan PETEK, Spor Hukuku, Yetkin Yayınevi, Ankara 2005.
- Özer, D. (2001)Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor, Nobel yayınları, Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
2) Spor hizmetlerinin üretilmesi ve yönetim süreçlerini analiz eder ve özdeğerlendirme yapar; planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır.
3) Ulusal ve uluslararası spor organizasyonu projeleri hazırlayıp uygulayabilme ve öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alabilir. Organizasyon sürecinde, bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır, sorumluluğundaki bireyleri yönetir. Spor Yöneticiliği alanında en üst düzeyde sporcu yetiştirebilecek tesis, alt yapı ve bilimsel programları planlar ve yönetir. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) Spor yönetimine yakın disiplinlerle ilgili bilgi sahibi olur, hizmet verme süreçleri, alanındaki örgütler, alana özgü araştırma yöntemleri, yasal düzenlemeleri bilir ve spor yönetiminin meslek standartları, sorunları ve alternatif çözüm yollarını bilir. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Diğer alanlarda (örneğin, pazarlama, halkla ilişkiler, etkinlik yönetimi ve spor tesisleri gibi) çalışabilme yeteneği kazanabilmek
6) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Spor yönetimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir. Yabancı dil eğitimini alanında uygulama becerilerine sahiptir.
7) Spor yönetimi alanında faaliyet gösteren kamu ve özel sektörün iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar.
8) Spor yönetim alanında karşılaştığı bir sorunu, bağımsız olarak değerlendirmek, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek ve sonuçları değerlendirmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 4
2) Spor hizmetlerinin üretilmesi ve yönetim süreçlerini analiz eder ve özdeğerlendirme yapar; planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır. 4
3) Ulusal ve uluslararası spor organizasyonu projeleri hazırlayıp uygulayabilme ve öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alabilir. Organizasyon sürecinde, bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır, sorumluluğundaki bireyleri yönetir. Spor Yöneticiliği alanında en üst düzeyde sporcu yetiştirebilecek tesis, alt yapı ve bilimsel programları planlar ve yönetir. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 4
4) Spor yönetimine yakın disiplinlerle ilgili bilgi sahibi olur, hizmet verme süreçleri, alanındaki örgütler, alana özgü araştırma yöntemleri, yasal düzenlemeleri bilir ve spor yönetiminin meslek standartları, sorunları ve alternatif çözüm yollarını bilir. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. 4
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Diğer alanlarda (örneğin, pazarlama, halkla ilişkiler, etkinlik yönetimi ve spor tesisleri gibi) çalışabilme yeteneği kazanabilmek 4
6) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Spor yönetimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir. Yabancı dil eğitimini alanında uygulama becerilerine sahiptir. 4
7) Spor yönetimi alanında faaliyet gösteren kamu ve özel sektörün iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar. 4
8) Spor yönetim alanında karşılaştığı bir sorunu, bağımsız olarak değerlendirmek, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek ve sonuçları değerlendirmek 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 2 32
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 90