Spor Yönetimi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SYP1015 | ||||||||
Ders İsmi: | Hukuka Giriş ve Spor Hukuku | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi YAVUZ ÖZHAN TÜRKER | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Spor hukukunun genel hukuk düzeni içindeki yeri, önemi, ayrıcalık ve özelliklerini ışığında spora ilişkin uyuşmazlıklarda muhakeme yeteneğini kazandırabilmek. |
Dersin İçeriği: | Spor hukuku dersine genel bir bakış Spor kavramına ilişkin bazı tanımlar ve tarihçe Sporun geçirdiği aşamalar ve hukukla tanışması Spor hukukuna genel bakış, oluşumu ve kaynakları Hak kavramının sporla ilişkisi Spor yapma hakkının korunması, iç korunma dış korunma Spor hukukunda dava çeşitleri Şike, teşvik primi ve doping kavramlarına ilişkin bilgiler FIFA-UEFA-IOC-CAS kavramlarına ilişkin bilgiler Spordaki şiddet ve tecavüzün spordaki nedenleri ve önlemi Genel ceza hukuku ilkeleri ile spor hukukunun karşılaştırılması Spor hukukunda disiplin cezaları ve yargılaması Spor yargısına ilişkin genel bilgiler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Spor hukuku dersine genel bir bakış | Yok |
2) | Spor kavramına ilişkin bazı tanımlar ve tarihçe | Yok |
3) | Sporun geçirdiği aşamalar ve hukukla tanışması | Yok |
4) | Spor hukukuna genel bakış, oluşumu ve kaynakları | Yok |
5) | Hak kavramının sporla ilişkisi | Yok |
6) | Spor yapma hakkının korunması, iç korunma dış korunma | Yok |
7) | Ara Sınav | Ders Kitabı |
8) | Spor hukukunda dava çeşitleri | Yok |
9) | Şike, teşvik primi ve doping kavramlarına ilişkin bilgiler | Yok |
10) | FIFA-UEFA-IOC-CAS kavramlarına ilişkin bilgiler | Yok |
11) | Spordaki şiddet ve tecavüzün spordaki nedenleri ve önlemi | Yok |
12) | Genel ceza hukuku ilkeleri ile spor hukukunun karşılaştırılması | Yok |
13) | Spor hukukunda disiplin cezaları ve yargılaması | Yok |
14) | Spor yargısına ilişkin genel bilgiler | Yok |
15) | Final Sınavı | Ders Kitabı |
16) | Final Sınavı | Ders Kitabı |
Ders Notları / Kitaplar: | Yok |
Diğer Kaynaklar: | − Ramazan ÇAĞLAYAN, Spor Hukuku, 1. Baskı, Asil Yayınevi, Ocak 2007 − Şeref ERTAŞ - Hasan PETEK, Spor Hukuku, Yetkin Yayınevi, Ankara 2005. - Özer, D. (2001)Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor, Nobel yayınları, Ankara |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |||||||
2) Spor hizmetlerinin üretilmesi ve yönetim süreçlerini analiz eder ve özdeğerlendirme yapar; planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır. | |||||||
3) Ulusal ve uluslararası spor organizasyonu projeleri hazırlayıp uygulayabilme ve öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alabilir. Organizasyon sürecinde, bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır, sorumluluğundaki bireyleri yönetir. Spor Yöneticiliği alanında en üst düzeyde sporcu yetiştirebilecek tesis, alt yapı ve bilimsel programları planlar ve yönetir. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||||
4) Spor yönetimine yakın disiplinlerle ilgili bilgi sahibi olur, hizmet verme süreçleri, alanındaki örgütler, alana özgü araştırma yöntemleri, yasal düzenlemeleri bilir ve spor yönetiminin meslek standartları, sorunları ve alternatif çözüm yollarını bilir. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | |||||||
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Diğer alanlarda (örneğin, pazarlama, halkla ilişkiler, etkinlik yönetimi ve spor tesisleri gibi) çalışabilme yeteneği kazanabilmek | |||||||
6) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Spor yönetimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir. Yabancı dil eğitimini alanında uygulama becerilerine sahiptir. | |||||||
7) Spor yönetimi alanında faaliyet gösteren kamu ve özel sektörün iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar. | |||||||
8) Spor yönetim alanında karşılaştığı bir sorunu, bağımsız olarak değerlendirmek, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek ve sonuçları değerlendirmek |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
2) | Spor hizmetlerinin üretilmesi ve yönetim süreçlerini analiz eder ve özdeğerlendirme yapar; planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır. | 4 |
3) | Ulusal ve uluslararası spor organizasyonu projeleri hazırlayıp uygulayabilme ve öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alabilir. Organizasyon sürecinde, bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır, sorumluluğundaki bireyleri yönetir. Spor Yöneticiliği alanında en üst düzeyde sporcu yetiştirebilecek tesis, alt yapı ve bilimsel programları planlar ve yönetir. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 4 |
4) | Spor yönetimine yakın disiplinlerle ilgili bilgi sahibi olur, hizmet verme süreçleri, alanındaki örgütler, alana özgü araştırma yöntemleri, yasal düzenlemeleri bilir ve spor yönetiminin meslek standartları, sorunları ve alternatif çözüm yollarını bilir. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | 4 |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Diğer alanlarda (örneğin, pazarlama, halkla ilişkiler, etkinlik yönetimi ve spor tesisleri gibi) çalışabilme yeteneği kazanabilmek | 4 |
6) | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Spor yönetimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir. Yabancı dil eğitimini alanında uygulama becerilerine sahiptir. | 4 |
7) | Spor yönetimi alanında faaliyet gösteren kamu ve özel sektörün iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar. | 4 |
8) | Spor yönetim alanında karşılaştığı bir sorunu, bağımsız olarak değerlendirmek, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek ve sonuçları değerlendirmek | 4 |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 90 |