Mimari Restorasyon | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | MRP2033 | ||||||||
Ders İsmi: | Restorasyon Keşif ve Metraj | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. SANEM SOYLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. Yavuz KARSAVRAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencinin restorasyon çalışmalarında metraj ve keşif hesaplarını yapabilir düzeye gelecek şekilde bilgi donanımına sahip olmasının sağlanmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Tarihi ve kültürel yapıların korunması bağlamında kültürel koruma alanları ve tekil yapı restorasyonunda proje yönetimi, restorasyon projesi başlangıcından bitimine kadar olan süreçte karşılaşılan yasa - yönetmelikler (mevzuatlar) ve yorumlanması, ilgili raporlar ve sözleşmeler, restorasyon ihaleleri, değerlendirme ve süreçleri, yapı üretim ve raporların hazırlanması konuları üzerinde durulacaktır. Restorasyon uygulamalarına bağlı olarak yapı uygulama maliyetinin çıkarılması, eski eser birim fiyat analizleri, restorasyon projelerine ilişkin metraj, söküm işleri ve metrajı, yapım işleri ve metrajı, metraj ve birim fiyatlara dayalı keşif özetlerinin çıkarılması ve hakkediş düzenlenmesi konuları incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel Bilgiler ve Tanımlar | |
2) | Metrajın Önemi Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar | |
3) | Metraj Hesapları ve Uygulaması | |
4) | Yapıya Hazırlık, İnşaat Yapımı İlgili Yasa ve Yönetmelikler | |
5) | Yaklaşık Maliyet, Birim Fiyatların Hesaplanması | |
6) | Uygulama | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Bir yapının metraj ve keşfinin çıkartılması. | |
9) | Plan örnekleri üzerinde metraj uygulamaları, Metraj özeti çıkarılması ve keşif cetveline işlenmesi | |
10) | Restorasyon İşlerinde İmalat Örnekleri | |
11) | Restorasyon İşlerinde İmalat Örnekleri | |
12) | Yapı Metraj Cetvelinin Düzenlenmesi | |
13) | Özel Fiyat Analizleri, Elemanları ve Özel Fiyat Gereksinim Nedenleri | |
14) | Örnek çalışmaların incelenmesi ve uygulama alıştırmalar | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | ||||||||||||||||||||
2) Mimari restorasyon alanına özgü kültür, estetik, yöntem, teknik ve malzeme konusunda temel bilgi, beceri ve kavramlara sahip olur. | ||||||||||||||||||||
3) Mimari çizim dilini kavrar, üç boyutlu düşünme yeteneğini kazanır. | ||||||||||||||||||||
4) Taşınmaz kültür varlıklarının korunmasının önemini kavrar ve mekan kurgusunu çözme yeteneği kazanır. | ||||||||||||||||||||
5) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlar içinde etkin olarak çalışma yeteneği kazanır. | ||||||||||||||||||||
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olur. | ||||||||||||||||||||
7) Farklı mimari üslupları tanır, mimarlık tarihi alanında genel kültür sahibidir. | ||||||||||||||||||||
8) Bilgisayarda proje çiziminde kullanılan komutlar ve bu komutların kullanılmasıyla ilgili uygulamalar, ölçülendirmeler, çıktı ayarları ve plan üzerine uygulama çalışmalarında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||||||||
9) Taşınamaz objeler üzerinde yapılacak onarımlara yöntem geliştirebilir. | ||||||||||||||||||||
10) Restorasyon çalışmalarında kullanılacak malzemelerin özgün malzemeler olması bilincindedir ve uygulamalarda bu malzemeleri kullanır. | ||||||||||||||||||||
11) Tarihi yapılarda yıpranma ve bozulma nedenleri ile alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur. | ||||||||||||||||||||
12) Rölöve, restorasyon, restitüsyon ve konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. Restorasyon uygulamalarının geçmişi ve dünyada uygulanan güncel restorasyon teknikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olur. | ||||||||||||||||||||
13) Mimari bezemenin, tarihsel gelişimini ve geleneksel mimaride bezeme anlayışlarını tanır. Takma-ekleme bezeme unsurları, mimari unsurların oranlarıyla oluşturulan bezemeye ilişkin örnekler hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||||||||
14) Osmanlı yapım teknikleri ve uygulamaları üzerinden Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir. | ||||||||||||||||||||
15) Anadolu Türk-İslam mimarisi hakkında bilgi sahibi olur. Selçuklu ve Beylikler Devri Mimarileri ile genel çizgileriyle Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir. | ||||||||||||||||||||
16) Geleneksel yapım teknolojisi ve çağdaş yapım strüktürleri hakkında teorik ve pratik bilgi düzeyine sahip olur. | ||||||||||||||||||||
17) Mesleği ile ilgili yönetmelikler, teknik şartnameler, metraj, keşif, hakediş konularında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||||||||
18) Üç boyutlu düşünme algısı ile birlikte bilgisayar ortamında başlıca modelleme yöntemlerini tanır. | ||||||||||||||||||||
19) Ahşap malzeme ve kullanım alanlarını bilir, ahşabın bozulma nedenleri ve alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur. | ||||||||||||||||||||
20) Alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||
21) Alanının gerektiği en az Avrupa Bilgisayar Yetkinlik Sertifikası temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
2) | Mimari restorasyon alanına özgü kültür, estetik, yöntem, teknik ve malzeme konusunda temel bilgi, beceri ve kavramlara sahip olur. | |
3) | Mimari çizim dilini kavrar, üç boyutlu düşünme yeteneğini kazanır. | |
4) | Taşınmaz kültür varlıklarının korunmasının önemini kavrar ve mekan kurgusunu çözme yeteneği kazanır. | |
5) | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlar içinde etkin olarak çalışma yeteneği kazanır. | |
6) | Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olur. | |
7) | Farklı mimari üslupları tanır, mimarlık tarihi alanında genel kültür sahibidir. | |
8) | Bilgisayarda proje çiziminde kullanılan komutlar ve bu komutların kullanılmasıyla ilgili uygulamalar, ölçülendirmeler, çıktı ayarları ve plan üzerine uygulama çalışmalarında bilgi sahibi olur. | |
9) | Taşınamaz objeler üzerinde yapılacak onarımlara yöntem geliştirebilir. | |
10) | Restorasyon çalışmalarında kullanılacak malzemelerin özgün malzemeler olması bilincindedir ve uygulamalarda bu malzemeleri kullanır. | |
11) | Tarihi yapılarda yıpranma ve bozulma nedenleri ile alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur. | |
12) | Rölöve, restorasyon, restitüsyon ve konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. Restorasyon uygulamalarının geçmişi ve dünyada uygulanan güncel restorasyon teknikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olur. | |
13) | Mimari bezemenin, tarihsel gelişimini ve geleneksel mimaride bezeme anlayışlarını tanır. Takma-ekleme bezeme unsurları, mimari unsurların oranlarıyla oluşturulan bezemeye ilişkin örnekler hakkında bilgi sahibi olur. | |
14) | Osmanlı yapım teknikleri ve uygulamaları üzerinden Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir. | |
15) | Anadolu Türk-İslam mimarisi hakkında bilgi sahibi olur. Selçuklu ve Beylikler Devri Mimarileri ile genel çizgileriyle Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir. | |
16) | Geleneksel yapım teknolojisi ve çağdaş yapım strüktürleri hakkında teorik ve pratik bilgi düzeyine sahip olur. | |
17) | Mesleği ile ilgili yönetmelikler, teknik şartnameler, metraj, keşif, hakediş konularında bilgi sahibi olur. | |
18) | Üç boyutlu düşünme algısı ile birlikte bilgisayar ortamında başlıca modelleme yöntemlerini tanır. | |
19) | Ahşap malzeme ve kullanım alanlarını bilir, ahşabın bozulma nedenleri ve alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur. | |
20) | Alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
21) | Alanının gerektiği en az Avrupa Bilgisayar Yetkinlik Sertifikası temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 2 | 2 |
Uygulama | 1 | 2 | 2 |
Proje | 1 | 4 | 4 |
Ödevler | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 16 |