Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MRP2033
Ders İsmi: Restorasyon Keşif ve Metraj
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. SANEM SOYLU
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. Yavuz KARSAVRAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencinin restorasyon çalışmalarında metraj ve keşif hesaplarını yapabilir düzeye gelecek şekilde bilgi donanımına sahip olmasının sağlanmasıdır.
Dersin İçeriği: Tarihi ve kültürel yapıların korunması bağlamında kültürel koruma alanları ve tekil yapı restorasyonunda proje yönetimi, restorasyon projesi başlangıcından bitimine kadar olan süreçte karşılaşılan yasa - yönetmelikler (mevzuatlar) ve yorumlanması, ilgili raporlar ve sözleşmeler, restorasyon ihaleleri, değerlendirme ve süreçleri, yapı üretim ve raporların hazırlanması konuları üzerinde durulacaktır. Restorasyon uygulamalarına bağlı olarak yapı uygulama maliyetinin çıkarılması, eski eser birim fiyat analizleri, restorasyon projelerine ilişkin metraj, söküm işleri ve metrajı, yapım işleri ve metrajı, metraj ve birim fiyatlara dayalı keşif özetlerinin çıkarılması ve hakkediş düzenlenmesi konuları incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kurumsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği
1) Metraj ve keşfi tanımlayabilir, restorasyon projesi ve uygulamanın sonucu olan imalat üzerinden metraj yapabilir ve keşif hazırlayabilir. Proje başlangıcından bitimine kadar karşılaşılan yasa ve yönetmelikleri yorumlar. Maliyet hesapları yapmayı öğrenir. Hak ediş çıkarmayı bilir.
2) Birim Fiyat ilgili tanımlamaları yapar. Hizmet sözleşmelerini, ihale tiplerini ve süreçlerini anlar. Alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. Mevzuat ve işleyiş hakkında bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Bilgiler ve Tanımlar
2) Metrajın Önemi Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
3) Metraj Hesapları ve Uygulaması
4) Yapıya Hazırlık, İnşaat Yapımı İlgili Yasa ve Yönetmelikler
5) Yaklaşık Maliyet, Birim Fiyatların Hesaplanması
6) Uygulama
7) Ara Sınav
8) Bir yapının metraj ve keşfinin çıkartılması.
9) Plan örnekleri üzerinde metraj uygulamaları, Metraj özeti çıkarılması ve keşif cetveline işlenmesi
10) Restorasyon İşlerinde İmalat Örnekleri
11) Restorasyon İşlerinde İmalat Örnekleri
12) Yapı Metraj Cetvelinin Düzenlenmesi
13) Özel Fiyat Analizleri, Elemanları ve Özel Fiyat Gereksinim Nedenleri
14) Örnek çalışmaların incelenmesi ve uygulama alıştırmalar
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
2) Mimari restorasyon alanına özgü kültür, estetik, yöntem, teknik ve malzeme konusunda temel bilgi, beceri ve kavramlara sahip olur.
3) Mimari çizim dilini kavrar, üç boyutlu düşünme yeteneğini kazanır.
4) Taşınmaz kültür varlıklarının korunmasının önemini kavrar ve mekan kurgusunu çözme yeteneği kazanır.
5) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlar içinde etkin olarak çalışma yeteneği kazanır.
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olur.
7) Farklı mimari üslupları tanır, mimarlık tarihi alanında genel kültür sahibidir.
8) Bilgisayarda proje çiziminde kullanılan komutlar ve bu komutların kullanılmasıyla ilgili uygulamalar, ölçülendirmeler, çıktı ayarları ve plan üzerine uygulama çalışmalarında bilgi sahibi olur.
9) Taşınamaz objeler üzerinde yapılacak onarımlara yöntem geliştirebilir.
10) Restorasyon çalışmalarında kullanılacak malzemelerin özgün malzemeler olması bilincindedir ve uygulamalarda bu malzemeleri kullanır.
11) Tarihi yapılarda yıpranma ve bozulma nedenleri ile alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur.
12) Rölöve, restorasyon, restitüsyon ve konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. Restorasyon uygulamalarının geçmişi ve dünyada uygulanan güncel restorasyon teknikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olur.
13) Mimari bezemenin, tarihsel gelişimini ve geleneksel mimaride bezeme anlayışlarını tanır. Takma-ekleme bezeme unsurları, mimari unsurların oranlarıyla oluşturulan bezemeye ilişkin örnekler hakkında bilgi sahibi olur.
14) Osmanlı yapım teknikleri ve uygulamaları üzerinden Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir.
15) Anadolu Türk-İslam mimarisi hakkında bilgi sahibi olur. Selçuklu ve Beylikler Devri Mimarileri ile genel çizgileriyle Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir.
16) Geleneksel yapım teknolojisi ve çağdaş yapım strüktürleri hakkında teorik ve pratik bilgi düzeyine sahip olur.
17) Mesleği ile ilgili yönetmelikler, teknik şartnameler, metraj, keşif, hakediş konularında bilgi sahibi olur.
18) Üç boyutlu düşünme algısı ile birlikte bilgisayar ortamında başlıca modelleme yöntemlerini tanır.
19) Ahşap malzeme ve kullanım alanlarını bilir, ahşabın bozulma nedenleri ve alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur.
20) Alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21) Alanının gerektiği en az Avrupa Bilgisayar Yetkinlik Sertifikası temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
2) Mimari restorasyon alanına özgü kültür, estetik, yöntem, teknik ve malzeme konusunda temel bilgi, beceri ve kavramlara sahip olur.
3) Mimari çizim dilini kavrar, üç boyutlu düşünme yeteneğini kazanır.
4) Taşınmaz kültür varlıklarının korunmasının önemini kavrar ve mekan kurgusunu çözme yeteneği kazanır.
5) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlar içinde etkin olarak çalışma yeteneği kazanır.
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olur.
7) Farklı mimari üslupları tanır, mimarlık tarihi alanında genel kültür sahibidir.
8) Bilgisayarda proje çiziminde kullanılan komutlar ve bu komutların kullanılmasıyla ilgili uygulamalar, ölçülendirmeler, çıktı ayarları ve plan üzerine uygulama çalışmalarında bilgi sahibi olur.
9) Taşınamaz objeler üzerinde yapılacak onarımlara yöntem geliştirebilir.
10) Restorasyon çalışmalarında kullanılacak malzemelerin özgün malzemeler olması bilincindedir ve uygulamalarda bu malzemeleri kullanır.
11) Tarihi yapılarda yıpranma ve bozulma nedenleri ile alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur.
12) Rölöve, restorasyon, restitüsyon ve konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. Restorasyon uygulamalarının geçmişi ve dünyada uygulanan güncel restorasyon teknikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olur.
13) Mimari bezemenin, tarihsel gelişimini ve geleneksel mimaride bezeme anlayışlarını tanır. Takma-ekleme bezeme unsurları, mimari unsurların oranlarıyla oluşturulan bezemeye ilişkin örnekler hakkında bilgi sahibi olur.
14) Osmanlı yapım teknikleri ve uygulamaları üzerinden Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir.
15) Anadolu Türk-İslam mimarisi hakkında bilgi sahibi olur. Selçuklu ve Beylikler Devri Mimarileri ile genel çizgileriyle Osmanlı mimarisi hakkında bilgi edinir.
16) Geleneksel yapım teknolojisi ve çağdaş yapım strüktürleri hakkında teorik ve pratik bilgi düzeyine sahip olur.
17) Mesleği ile ilgili yönetmelikler, teknik şartnameler, metraj, keşif, hakediş konularında bilgi sahibi olur.
18) Üç boyutlu düşünme algısı ile birlikte bilgisayar ortamında başlıca modelleme yöntemlerini tanır.
19) Ahşap malzeme ve kullanım alanlarını bilir, ahşabın bozulma nedenleri ve alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgilere sahip olur.
20) Alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21) Alanının gerektiği en az Avrupa Bilgisayar Yetkinlik Sertifikası temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 2 2
Uygulama 1 2 2
Proje 1 4 4
Ödevler 2 1 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 16